رای کمیسیون تلفیق مجلس: ارز ترجیحی حذف نمی‌شود ‏

رئیسی قبلا از ارز ترجیحی انتقاد کرده بود ‏

جهش قیمت ارز در چند سال گذشته باعث شد دولت برای حمایت از افراد کم‌درآمد ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی در نظر بگیرد‌ـ عکس از رکنا

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در مجلس ایران، گفت این کمیسیون با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرده است.

به گزارش ایسنا، زارع در مورد نشست عصر روز شنبه کمیسیون تلفیق گفت: «با توجه به روشن نبودن طرح دولت و عدم ارائه طرح قابل استناد»، کمیسیون تلفیق تصویب کرد که ۹ میلیارد دلار با قیمت ارز ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی، و کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۱ اختصاص یابد.

دکتر زارع، نماینده اصولگرا از آباده فارس و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، گفت این ۹ میلیارد دلار جدا از ارز مربوط به واردات گندم است. او افزود که قرار است با تامین بودجه‌ای مستقل، گندم مورد نیاز دولت با افزایش قیمت خرید از کشاورزان، از داخل کشور تامین شود، و نماینده دولت در کمیسیون تلفیق نیز با این پیشنهاد موافقت کرده است.

کمیسیون تلفیق در ضمن پیشنهاد دکتر محمد وحیدی، نماینده اصول‌گرا از بجنورد در خراسان شمالی، را پذیرفت که به موجب آن، قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم ۹۵۰۰ تومان خواهد بود. این در حالی است که پیشنهاد قیمت دولت در لایحه بودجه، ۷۵۰۰ تومان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جهش قیمت ارز در چند سال گذشته، و به‌خصوص افزایش قیمت‌ها در سال‌های آخر دولت حسن روحانی (۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹)، باعث شد دولت برای حمایت از افراد کم‌درآمد ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کالاهای اساسی در نظر بگیرد. اقلام غذایی همچون گندم، جو، برنج، گوشت قرمز و سفید، روغن نباتی، و تخم‌مرغ تحت پوشش این ارز قرار دارند.

ارز ترجیحی منتقدان بسیاری نیز دارد. مرکز پژوهش‌های مجلس چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که این ارز «از ابتدای سال ۱۳۹۷ هزینه‌های بسیاری برای کشور در بر داشته است». منتقدان می‌گویند دستیابی به ارزهای ترجیحی به وسیله‌ای برای درآمدهای رانتی وارد‌کنندگان بدل شده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، چند روز قبل با انتقاد از سیاست ارز ترجیحی دولت روحانی گفته بود: «ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلات جدی ایجاد کرده است. برای الان هم نیست. چند سال است که گفته می‌شود. باید ۲، ۳ سال قبل مسئله ۴۲۰۰ حل می‌شد… افتاد به دولت ما که باید مسئله ارز ۴۲۰۰ تومانی را حل کنیم. در این زمینه، رانت، فساد، و ارتباطات ناسالم وجود داشته است.»

رئیسی در ضمن گفته بود که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زمانی ممکن می‌شود که در موردش اجماع نسبی حداقل بین دولت و مجلس وجود داشته باشد، افکار عمومی قانع شود، و خسارتی که به مردم وارد می‌شود از طریقی دیگر جبران شود.

اختلاف‌ها در این‌باره در حالی است که با حذف همه نامزدهای جدی رقیب، رهبری قوای مجریه و مقننه هر دو به اصول‌گرایان و هم‌طیف‌های رئیسی رسیده است.

از سوی دیگر، کمیسیون بهداشت مجلس با ارسال نامه‌ای به رئیسی، با حذف ارز ترجیحی دارو مخالفت کرده است. همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، نماینده کلیمیان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در مورد این نامه و با اشاره به «اصرار تعدادی از نمایندگان بر حذف ارز ترجیحی» گفت: «کمیسیون بهداشت با حذف ارز ترجیحی حوزه دارو کاملا مخالف بوده و حتی نامه‌ای هم به امضای رئیس کمیسیون بهداشت و از طرف اعضای این کمیسیون به رئیس‌جمهوری در این موضوع ارسال شده است.»

دکتر سامه‌یح یادآوری کرد که در سال گذشته بیش از ۲ میلیارد دلار ارز برای حوزه دارو تخصیص یافته است و ابراز امیدواری کرد که امسال این رقم کم نشود. او گفت: «در چند سال اخیر، ارزش تخصیص پیدا کرده برای واردات دارو هر ساله کمتر از سال قبل بوده است.»

حمید بهزادی، از کارشناسان اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد، با انتقاد از تصمیم کمیسیون تلفیق به تابناک گفت: «باید این نکته را در نظر گرفت که ابقای ۹ میلیارد دلاری به معنای این است که سال آینده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در سمت منابع حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع کاسته می‌شود؛ یعنی اولین بودجه دولت آقای رئیسی با شاهکار کمیسیون تلفیق، حداقل تا به اینجای کار به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه منتهی می‌شود؛ بنابراین، باید کمیسیون تلفیق این مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان را جایگزین کند و منابع حاصله را ایجاد کند، زیرا در غیر این صورت با کسری بودجه حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برای بودجه سال آینده مواجه هستیم؛ که این نکته منفی‌ای است.»

اقتصاد ایران در اثر سوءمدیریت از یک سو، و تحریم‌های شدید اقتصادی از سوی دیگر، در وضعیتی دشوار است و در سال‌های اخیر، شاهد تورم شدید و افزایش قیمت اقلام مصرفی مردم بوده‌ایم.