معلمان در بیش از ۲۰۰ شهر ایران دست به تحصن زدند

قرار است پس از پایان تحصن دو روزه یک تجمع اعتراضی هم در شهرهای مختلف برگزار شود

معلمان ایران در شهرهای مختلف کشور بار دیگر دست به تحصن زده‌اند. براساس اخباری که در کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان منتشر شده است، در بیش از ۲۰۰ شهر ایران این تحصن انجام شده است.

معلم‌ها در اعتراض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی و همسان سازی حقوق و اجرا نشدن اصل ۳۰ قانون اساسی روز شنبه و یکشنبه تحصن خواهند کرد و قرار است روز دوشنبه ۱۱ بهمن نیز یک تجمع اعتراضی برگزار کنند.

از صبح روز شنبه ۹ بهمن‌ماه در کانال های اطلاع‌رسانی معلمان در سراسر کشور، تصاویر متعددی از معلمانی منتشر شده است که به این تحصن پیوسته‌اند. معلم‌هایی که به این تحصن پیوسته‌اند پلاکاردهایی در دست دارند که بر روی آن‌ها بر پافشاری برای تحقق خواسته‌هایشان، اعتراض به برخورد امنیتی‌ها با اعتراضات معلمان و دستگیری همکارانشان و بی‌توجهی جمهوری اسلامی به وظایفش وفق قانون اساسی، تاکید شده است.

در فراخوان برگزاری این تحصن امده است که دولت به مفاد اصل ۳۰ قانون اساسی برای تضمین تحصیل رایگان بی‌توجه است و به همین دلیل آن‌ها از حق قانونی‌شان برای اعتراض و تحصن استفاده می کنند: «سالهاست فرهنگیان کشور در راستای دفاع از حق خود و شما دانش آموزان با  روشهای مختلف سعی کرده‌اند مسئولین را متقاعد کنند که با اختصاص بودجه کافی به آموزش و پرورش شرایط تحصیل رایگان با کیفیت و ارتقای منزلت معلمان را فراهم کنند و تبعیض‌های ناروا را طبق بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی ، رفع نمایند اما متاسفانه مسئولان هنوز هیچ‌گونه اقدام موثری در این زمینه انجام نداده‌اند.

 به همین دلیل فرهنگیان مجبورند با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی که تشکیل تجمعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است ، از روش‌های تحصن و تجمع در روزهای شنبه و یکشنبه ۹ و ۱۰ و ۱۱ بهمن صدای اعتراضی خود را به گوش مسئولان برسانند.»

همچنین قرار است این رویه یعنی دو روز تحصن و سپس برپایی تجمع اعتراضی در دو هفته آینده نیز برگزار شود. معلمانی که در این تحصن‌ها شرکت دارند در این روزها دست از کار می کشند و کلاس‌های درس تشکیل نمی‌شود.

جمهوری اسلامی تاکنون به خواسته اصلی معلمان برای اجرای رتبه‌بندی دستمزدشان به میزان ۸۰ درصد هیات علمی دانشگاه‌ها و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی بی‌توجه بوده است. مجلس یازدهم در آذرماه تلاش کرد تا با تصویب قانون ناقصی تحت عنوان رتبه‌بندی معلمان در اعتراضات این صنف شکاف ایجاد کند. در مقابل کانون صنفی فرهنگیان بلافاصله اعلام کرد که این اقدام مجلس مورد تایید معلمان و تشکل‌هایشان نیست و تا دستیابی به همه خواسته‌های معلم‌ها دست از اعتصاب و تجمع برنخواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، فشار نیروهای امنیتی برای برهم زدن تجمع و تحصن اعتراضی معلمان هم ادامه دارد. پس از برگزاری چندین تجمع در ماه‌های اخیر، دستگاه‌های امنیتی احضار و بازداشت فعالان صنفی را افزایش داده‌اند.

حسین رمضان‌پور، معلم و فعال صنفی اهل بجنورد و محمدتقی فلاحی از فعالان صنفی معلمان در تهران در هفته‌های گذشته بازداشت و به زندان منتقل شده‌اند. قوه قضائیه جمهوری اسلامی معلمان دستگیر شده را با اتهام‌هایی همچون تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی محاکمه می کند و غالبا بر اساس توصیه نهادهای امنیتی برای آن‌ها حکم صادر می‌کند.