العلا؛ قطب تازه اسب‌سواری استقامتی و چوگان در جهان

عربستان سعودی، بر روی تبدیل العلا به مرکزی برای مسابقات اسب سواری و چوگان سرمایه‌گذاری فراوان کرده است

نشست مطبوعاتی برگزار کنندگان مسابقه استقامتی اسب‌سواری - عکس از ایندیپندنت فارسی

العلا برای دومین بار در دو سال گذشته میزبان دو رویداد جهانی سوارکاری است. اولین دوره جام استقامت خادم الحرمین ، امروز ۲۹ ژانویه برگزار می‌شود.

مسافت این مسابقه استقامتی، ۱۲۰ کیلومتر است و با همکاری فدراسیون سوارکاری عربستان سعودی برگزار می‌شود.

العلا، در شمال غربی عربستان سعودی، مکانی است با میراث طبیعی و انسانی فوق‌العاده‌ای که اکنون در مرکز اقدامات پادشاهی سعودی، برای تبدیل این کشور به یک قطب فرهنگی و گردشگری در جهان قرار گرفته است.

هر دو رویداد ورزشی نیز بخشی از جشنواره زمستانی طنطورا هستند که در شش هفته آینده برگزار می‌شوند.

در جام استقامت بیش از۲۰۰ سوارکار در یکی از هیجان انگیزترین مسابقات اسب دوانی در مسافت‌های طولانی در جهان به رقابت با یکدیگر می پردازند. این سومین سالی است که این مسابقات برگزار می شود و برای آن بیش از چهار میلیون دلار جایزه نقدی در نظر گرفته شده است.

به پایان بردن این مسابقه ۱۲۰ کیلومتری، به طور میانگین هشت ساعت به طول می‌انجامد و در این مدت، برخی از بهترین سوارکاران جهان باید از مناطقی مختلف و نفس‌گیر بگذرند، بنابراین، آمادگی روحی و جسمی سوارکار و اسب در آن اهمیتی فوق‌العاده دارد.

سال گذشته، شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم از F3 Stables برنده این رقابت شد.

عبدالرحمن السویدان، مدیرکل ابتکارات کمیسیون سلطنتی برای استان العلا، در همین زمینه در گفتگویی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی گفت: «استان العلا با داشتن جاذبه‌های گردشگری و تاریخی و طبیعت جغرافیایی ویژه و برنامه‌های فرهنگی و سرگرمی بسیاری که در این‌جا برگزار می‌شود، بهترین شرایط را برای برگزاری مسابقه‌های اسب سواری فراهم کرده است.»

او افزود: البته ما برنامه‌ها و بلندپروازی‌های زیادی برای آینده داریم. مهم‌ترین نکته‌ای که زمینه برگزاری مسابقه‌های اسب سواری و سوارکاری را فراهم می‌کند، داشتن باشگاه‌های مدرن و سالن‌های سرپوشیده و مجهز برای اسب سواری است.

عبد الرحمن السويدان گفت:« ما قصد داریم برنامه‌ها و فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم و مسابقه‌هایی که در آینده برگزار می‌شود، از کیفیت و جذابیت بیشتری برخوردار باشند.»

مدیرکل ابتکارات کمیسیون سلطنتی برای استان العلا گفت: «شکی نیست که در کنار جذابیت گردشگری منطقه و برنامه‌های تفریحی و سرگرمی متعدد دیگری که در اینجا برگزار می‌شود، مسابقه‌های اسب سواری می‌تواند جذابیت بیشتری به العلا بدهد.»

در دومین رویداد سوارکاری زمستان در  طنطورا، بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند یک تورنمنت بزرگ چوگان را که با همکاری فدراسیون چوگان عربستان برگزار می‌شود، در صحرا تجربه کنند.

مسابقات چوگان امسال، شاهد رقابت چهار تیم در روزهای ۱۱ و ۱۲ فوریه خواهد بود. این مسابقات در میدان مخصوصی که در نزدیکی اولین سایت میراث جهانی یونسکو در عربستان ساخته شده، برگزار می‌شوند.

بازیکنان تیم افسانه ای چوگان لا دولفینا، هر کدام یک تیم را هدایت خواهند کرد. لادولفینا، که بسیاری آن را «تیم کامل» می‌دانند، تنها تیمی است که سه قهرمانی سه گانه متوالی را به دست آورده است.

اخیراً کمیسیون سلطنتی  العلا و تیم چوگان لا دولفینا از یک همکاری بلندمدت برای ترویج توسعه این ورزش در عربستان سعودی خبر دادند.

هدف این همکاری تبدیل این شهر تاریخی به مقصد برتر برای علاقه‌مندان به ورزش سوارکاری و چوگان از سراسر جهان است.

آدولفو کامبیاسو، بنیانگذار تیم چوگان لا دوللفینا، و کسی که به‌عنوان بهترین بازیکن چوگان تاریخ شناخته می‌شود، مدافع این برنامه است.

او در همین باره گف: «ما هیجان زده هستیم که به  العلا بازگردیم و بار دیگر با حامیان و بازیکنان چوگان از سراسر جهان دیدار و بازی کنیم.»

عمرو زیدان، رئیس فدراسیون چوگان عربستان سعودی،  نیز گفت: «ما بسیار هیجان‌زده هستیم که امسال از ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا در کنار ستاره‌های تیم چوگان لا دولفینا و حامیان برجسته چوگان استقبال می‌کنیم.»

فدراسیون چوگان عربستان سعودی برای توسعه یک استراتژی جدید سوارکاری مبتنی بر میراث اسب عرب در منطقه، با کمیسیون سلطنتی العلا همکاری می‌کند.

جشنواره طنطورا

این سومین جشنواره زمستانی طنطورا خواهد بود که در آن بازدیدکنندگان محلی و بین المللی می‌توانند از موسیقی سنتی، هنر، میراث، ماجراجویی، فرهنگ و غذا لذت ببرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جشنواره «زمستان در طنطورا»، بخشی از جشن دو ماهه «لحظه‌های العلا» است و شامل کنسرت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مختلف می‌شود. این‌ها همه بخشی از تلاش عربستان سعودی برای تبدیل خود به یک قطب مهم هنری و فرهنگی در منطقه و فراسو است و العلا در این میان جایگاهی ویژه دارد.

مسئولان جشنواره آن‌را «ارض الحضارات» یا سرزمین تمدن‌ها می‌نامند و بیراه نیز نمی‌گویند. العلا شاید پرتاریخ‌ترین نقطه جزیره‌العرب است. آثار شگفت‌انگیز تمدن نباطیان (که مرکزیتش در پترای اردن بسیار مشهورتر است) باعث شده العلا اولین مکان عربستان سعودی باشد که وارد فهرست میراث جهانی یونسکو می‌شود. این شهر از قدیم در «راه کندر» بوده که از سویی به آسیای میانه و چین می‌رفت و از سویی دیگر از راه دریای سرخ به خلیج فارس و دریای عرب و شبه‌قاره هند و فراسو.

فرای این تاریخ دیرین اما العلا چند سالی است که سعی کرده از مراکز انقلاب فرهنگی-هنری عربستان باشد. جشنواره زمستانی آن در سال ۲۰۱۸ شروع شد و مثل بقیه رویدادهای جهان مدت کوتاهی بعد به سد ویروس کرونا خورد. اولین جشنواره فیلم «دریای سرخ» نیز قرار بود در بهار ۲۰۲۰ در جده برگزار شود اما کرونا آن‌را به تاخیر انداخت تا بالاخره در آخرین ماه‌های ۲۰۲۱ صورت بگیرد. در ضمن تعطیلی کنسرت‌ها هم اما تالار آینه‌های العلای میزبان یک رویکرد دیپلماتیک بزرگ بود: توافق ژانویه ۲۰۲۱ که به موجب آن عربستان سعودی و قطر آشتی کردند تا مهمترین منازعه بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس آرام بگیرد.

حالا اما با مهار بیشتر کرونا جشن‌های موسیقی العلا نیز دوباره جان گرفته‌اند. نکته قابل توجه این‌جا است که علاوه بر ستاره‌های جهانی روز به روز بیشتر شاهد چهره‌های عربی و سعودی نیز هستیم که نشان می‌دهد عزم تحول فرهنگی بومی هم هست و نه فقط برای رسانه‌های خارجی. در روزهای گذشته مثلا شاهد اجرای عبدالرحمن محمود در العلا بودیم، خواننده‌ سعودی متولد مدینه که به استفاده از شعرهای کلاسیک عربی در ترانه‌هایش مشهور است و بیرون جهان عرب شناخته نمی‌شود. دیگر چهره قابل توجه این‌روزها عمر خیرت مصری، آهنگساز و پیانیست مصری بود که در ژانویه ۲۰۱۹ هم در العلا اجرا داشت و حالا سه سال بعد با اجراهایی به یادماندنی بازگشت.

العلا محدود به اسب سواری و موسیقی نیست و در انوع و اقسام رویدادهای مختلف برگزار می‌شود. فستیوال‌های مرکبات از پررنگ‌ترین‌های آن بوده‌اند. در جهان مد، شرکت مد «دولچه گابانا» شو مهمی به العلا آورد تا این زوج بزرگ هنری، دومنیکو دولچه و استفانو گابانا، بهترین‌هایشان را ارائه کنند و پای بسیاری از ستاره‌های جهان مد عرب را نیز به عنوان مخاطب وسط بکشند: از مهیره عبدالعزیز، بازیگر اماراتی تا تماره القبانی، طراح مد سعودی. دیگر نمایش مد غیرمنتظره را گروهی ایتالیایی انجام داد: رژه ۱۲ اسب عربی که هر یک به دقت تزئین شده بودند.

ابن بطوطه، جهانگرد و عالم بزرگ مراکشی قرن چهاردهم میلادی موضوع نمایشی ۴۵ دقیقه‌ای بود که در العلا به نمایش در آمد. سینما «الحوش» این مجموعه نیز روزهای فعالی داشته است. از پخش فیلم‌های کلاسیک جهان همچون «زندگی شیرین» فدریکو فلینی، «پرسونا»ی اینگمار برگمان و «کار درست را انجام بده» اسپایک لی تا فیلم‌های سینمای نوپای عربستان سعودی همچون آثار وائل ابومنصور و محمد الهلیل. نمایش آخرین ساخته الهلیل  با نام «چهل سال و یک شب» اکنون در نت‌فلیکس آغاز شده است تا او جدیدترین چهره جوان سینمای سعودی باشد.

این‌ها همه خبر از ادامه تثبیت العلا به عنوان قطبی نوپا در منطقه می‌دهند. فرودگاه کوچک عبدالمجید بن عبدالعزیز العلا که حدود ده سال پیش بنا شد حالا از پاریس پرواز مستقیم دارد و در کوشش برای تبدیل شدن به مرکزی در نوع خود است. پرواز هواپیمایی سعودی از فرودگاه شارل دوگل پاریس به العلا تنها یکی از تماس‌های خارجی این شهر است. هواپیمایی «فلای ناس» که اولین خط هوایی تخفیفی عربستان سعودی است، العلا را به طور مستقیم به دوبی و کویت وصل می‌کند. این هواپیمایی و هواپیمایی سعودی هر دو به سه شهر اصلی عربستان سعودی (ریاض، جده و دمام) نیز پرواز مستقیم دارند تا رفت و آمد به العلا دشوار نباشد. از راه زمینی نیز العلا تنها پنج ساعت تا مرز اردن، هفت ساعت تا بندر ایلات اسرائيل، ۹ ساعت با امان، پایتخت اردن و چیزی همین حدود با شهرهای مهم اردن، فلسطین و اسرائیل فاصله دارد. اگر روزی صلح در منطقه گسترش یابد، به جای «راه کندر» قدیم شاید «راه موسیقی»‌ بتواند خاورمیانه را به جهان وصل کند.

بیشتر از ورزش