چشم فضایی، آماده تماشای تولد کیهان

جیمز وب به مقصد خود در فاصله تقریبا ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین رسید

بزرگ‌ترین و تواناترین رصدخانه فضایی جهان روز دوشنبه، ۲۴ ژانویه، یک ماه پس از آنکه از پایگاه فضایی گویان فرانسه در آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شد، به مقصد خود در فاصله یک میلیون مایلی (تقریبا ۱.۶ میلیون کیلومتری) زمین رسید.

به گزارش آسوشیتدپرس، رانشگرهای رصدخانه فضایی جیمز وب با فرمانی از زمین برای نزدیک به پنج دقیقه روشن شدند تا این رصدخانه در موقعیت موردنظر در مدار خورشید قرار بگیرد. سازمان ملی هوافضای آمریکا (ناسا) تایید کرد که این عملیات طبق برنامه پیش رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آینه‌های این رصدخانه ۱۰ میلیارد دلاری هنوز باید به‌دقت هم‌راستا و آشکارسازهای فروسرخ آن به اندازه کافی خنک شوند تا سپس در ماه ژوئن، رصدهای علمی آغاز شود؛ اما کارکنان اتاق فرمان در بالتیمور از گام تازه‌ای که با موفقیت برداشته شد، بسیار خوشحال‌اند. بیل نلسون، رئیس ناسا، در بیانیه‌ای گفت: «ما یک گام دیگر به آشکار کردن رمزوراز کیهان نزدیک‌تر شدیم. من سخت منتظر آنم که در تابستان امسال نخستین نماهای تازه‌ کیهان را از چشمان وب ببینم.»

این تلسکوپ فضایی به اخترشناسان امکان می‌دهد بیش از هر زمان دیگری به گذشته بنگرند؛ زمانی که نخستین ستاره‌ها و کهکشان‌ها در ۱۳.۷ میلیارد سال پیش شکل گرفتند؛ یعنی تنها ۱۰۰ میلیون‌ سال پس از  بیگ بنگ (مه‌بانگ) که جهان زاده شد.

بیشتر از تکنولوژی