تیری موگلر، طراح مد فرانسوی، در سن ۷۳ سالگی درگذشت

جامعه ال‌جی‌بی‌تی (دگرباشان جنسی) همیشه منبع الهام و استعداد این طراح بودند

در اواخر دهه ۱۹۹۰، نام موگلر بیشتر با عطرهایش شناخته می‌شد تا مد و لباس-MARTIN OUELLET-DIOTTE / AFP

مانفرد تیری موگلر، طراح مد فرانسوی، که همیشه با مجموعه‌های جسورانه خود پنجره‌ای جدید به دنیای مد می‌گشود، یکشنبه، ۲۳ ژانویه، در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

موگلر در دسامبر ۱۹۴۸ در استراسبورگ فرانسه به دنیا آمد. او در ۲۰ سالگی به پاریس رفت و در سال ۱۹۷۴، نشان تجاری «تیری موگلر» را تاسیس کرد.

به گزارش گاردین، طراحی‌های منحصربه‌فرد موگلر از دهه ۱۹۸۰، زمانی که برجسته کردن شانه و کمر بر دنیای مد حاکم بود، مشهور شد. او انتخاب بسیاری از ستاره‌ها چون لیدی گاگا، ریحانا، بیانسه، بلا حدید و کاردی‌بی بوده است.

اگرچه این طراح مد در سال ۲۰۰۲ از نشانی که با نام خود ثبت کرده بود، بازنشسته شد و بخش مد این نشان تجاری را تعطیل کرد، هیچ‌گاه از طراحی لباس دست نکشید. لباس‌های او همیشه مظهری از نمایش قدرت بودند. طراحی‌های علمی-تخیلی او در اواخر دهه اول هزاره سوم برای بیانسه ساشا فیرس و همچنین لباس کیم کارداشیان در مت گالا ۲۰۱۹، نمایشی از قدرت و طراحی جسورانه او بودند.

موگلر با پرل، طراح کرست، همکاری ویژه‌ای داشت. به گزارش دیلی میل، در بیشتر طراحی‌های او برجسته کردن فرم‌های زنانه مثل کرست، شانه‌های اپل‌دار، یقه‌های باز، کمر تنگ به چشم می‌خورد.

رویکرد اغراق‌آمیز او به اندام زنانه انتقادهایی نیز به همراه داشت. موگلر در سال ۲۰۱۹ برای عکسبرداری برهنه، جلو دوربین «اینترویو مگزین» (interviewmagazine) ژست گرفت و گفت: «من همیشه مجذوب بدن انسان بوده‌ام و می‌خواستم به آنچه می‌تواند انجام دهد، ادای احترام کنم. به نظر من مهم است که مردم خود را کاملا درک کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین از تمرین‌های بدنسازی و جراحی پلاستیک خود در سال‌های اخیر پس از تصادف اتومبیل و حادثه در باشگاه که به او آسیب‌های جدی زد و او را تقریبا عوض کرد، سخن به میان آورد.

جامعه ال‌جی‌بی‌تی (دگرباشان جنسی) همیشه منبع الهام و استعداد این طراح بودند. موگلر در اوایل دهه ۱۹۸۰، مدل‌های ترنس را برای نمایش مد خود انتخاب کرد.

در سال ۲۰۱۰، نشان تجاری موگلر با حمایت خلاقانه نیکولا فرمیچی (Nicola Formichetti) و بعدها کیسی کادوالادر (Casey Cadwallader) احیا شد.

در اواخر دهه ۱۹۹۰، نام موگلر بیشتر با عطرهایش شناخته می‌شد تا مد و لباس. عطرهای موگلر -به‌خصوص «فرشته»- همچنان جزو عطرهای پرفروش‌اند. 

موگلر در سال ۱۹۷۳، درست یک سال قبل از افتتاح نشان تجاری خود، «کافه دو پاری» (Café de Paris) را افتتاح کرد.

ژان باتیست روژو، نماینده موگلر، به خبرگزاری فرانسه گفت که این طراح قرار بود این هفته همکاری‌های جدید خود را اعلام کند، اما حالا نبود او شوکی برای دنیای مد است.

بیشتر از زندگی