جایگاه سلطنتی شاهزاده هری چه خواهد شد؟

گزارش‌ها حاکی است که ولیعهد بریتانیا سخت مایل به دیدن دو نوه خود از مگان و هری است

تصمیم هری و مگان به ترک بریتانیا و سکونت در آمریکا می‌تواند به از دست دادن یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های او در سلسله‌مراتب و جایگاه سلطنتی بینجامد- Chris J Ratcliffe / AFP

یک منبع آگاه می‌گوید که ممکن است موقعیت سلطنتی شاهزاده هری در پی سکونت او در آمریکا و کناره‌گیری از وظایف سلطنتی «آخرین میخ به تابوت» دوک ساسکس باشد.

به نوشته روزنامه دیلی میل، چاپ لندن، تصمیم هری و مگان به ترک بریتانیا و سکونت در آمریکا می‌تواند به از دست دادن یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های او در سلسله‌مراتب و جایگاه سلطنتی بینجامد.

شاهزاده هری یکی از چهار مشاور مملکتی ملکه انگلستان است که «در صورت ناتوانی موقت ملکه در انجام وظایف رسمی سلطنت به دلایلی چون بیماری یا سفر خارجی» می‌تواند در مقام سلطنت قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق قانون، مشاوران مملکتی، همسر پادشاه یا ملکه و چهار فردی هستند که بیشتر از ۲۱ سال دارند و در راه تکیه بر تخت سلطنت‌اند. در حال حاضر این چهار نفر عبارتند از شاهزاده اندرو، شاهزاده چارلز، و پسرانش ویلیام و هری.

اما کارشناسان امور سلطنتی بریتانیا می‌گویند که طبق قانون، هری ممکن است به‌خاطر ترک محل اقامتش در بریتانیا و سکونت در آمریکا، در چند سال آینده از این سمت خلع شود.

این امر مستلزم رای پارلمان است، که به گفته دانیلا الزر، کارشناس امور سلطنتی، «آخرین میخ بر تابوت» هری خواهد بود.

در این میان، گفته می‌شود که هری در آستانه برگزاری جشن‌های هفتادمین سالگرد سلطنت ملکه در فصل بهار، خواهان بازگشت به بریتانیا و شرکت در مراسم یادبود همسر درگذشته ملکه، دوک ادینبورگ، شده است.

یک منبع آگاه به نشریه دیلی میل می‌گوید که بی‌تردید روابط میان هری و پدرش چارلز، که با کناره‌گیری دوک ساسکس از وظایف سلطنتی به سردی گراییده بود، رو به بهبود گذاشته است و نشانه‌هایی از بازگشت او به میان خاندان سلطنتی دیده می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ولیعهد سخت مایل به دیدن دو نوه خود از مگان و هری است.

یکی از موانع موجود در این راه، انتقاد و اظهار نگرانی هری و مگان از نبود تدابیر امنیتی گسترده در حفاظت از آن‌ها در جریان دیدارشان از کشور است. هری تهدید کرده بود که از دولت شکایت قانونی خواهد کرد، زیرا میزان اندک حفاظت پلیس، آن‌ها را در معرض خطری جدی قرار می‌دهد.

اما مقام‌های امنیتی بریتانیا گفته‌اند که شاهزاده هری نمی‌تواند هر زمان که دلش می‌خواهد از بریتانیا دیدار کند و انتظار برخورداری از اقدام‌های امنیتی گسترده داشته باشد.

بیشتر از جهان