سخنگوی ائتلاف عربی: هدف قرار دادن یک بازداشتگاه در صعده صحت ندارد

«آنچه شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران اعلام کردند، فریبکاری و دروغ است»

به گفته سخنگوی ائتلاف عربی استانداردهای مندرج در مفاد حقوق بشردوستانه کنوانسیون سوم ژنو برای اسیران جنگی اجرا شده است- AFP

فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف عربی گزارش رسانه‌های منتسب به حوثی‌ها مبنی بر هدف قرار دادن یک بازداشتگاه در استان صعده یمن را تکذیب کرد.

به گزارش اسکای نیوز، ترکی المالکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف با رد خبر حمله به بازداشتگاه گفت که فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف آنچه را که برخی از خبرگزاری‌ها پس از اعلام حمله شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران مبنی بر هدف قرار دادن یک بازداشتگاه در صعده توسط ائتلاف منتشر کردند را رد کرد.

 حوثی‌ها در سحرگاه روز جمعه (٢١ ژانویه ٢٠٢٢ میلادی) اعلام کردند که بیش از ۶۰ نفر از افراد حاضر در زندان بر اثر حمله نیروهای ائتلاف کشته شده‌اند. پزشکان بدون مرز وقوع انفجار در این بازداشتگاه را تایید کرده‌اند ولی در مورد منشا آن اظهارنظری نکرده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل که شب گذشته حمله حوثی‌ها در روز دوشنبه به ابوظبی را محکوم کرد در بیانیه جداگانه‌ای حمله به این بازداشتگاه و یک ساختمان مخابراتی در حدیده را نیز محکوم کردند.

سرتیپ المالکی افزود: «فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف این‌گونه گزارش‌ها را جدی می‌گیرد و به بررسی جامع آن اقدام می‌کند. در این مورد نیز بر اساس سازوکار داخلی فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف بررسی لازم انجام شده است. در نهایت مشخص شد که این ادعاها صحت ندارد.»

به گفته المالکی آنچه توسط شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران اعلام شد فریبکاری و دروغ است. هیچ گزارشی به دفتر هماهنگی امور بشردوستانه در یمن (OCHA) و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) ارسال نشده است.

همچنین، استانداردهای مندرج در مفاد حقوق بشردوستانه بین‌المللی و قواعد عرفی مربوط به مراکز بازداشت مندرج در ماده ٢٣ کنوانسیون سوم ژنو برای اسیران جنگی اجرا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرتیپ المالکی تایید کرد که فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف به دفتر هماهنگی امور بشردوستانه در یمن و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در مورد حقایق و جزئیات و همچنین اطلاعات نادرست رسانه‌ای حوثی‌های اطلاع خواهد داد.

شرایط یمن در حال حاضر بحرانی و بی‌ثبات است. این کشور از سال ۲۰۱۴ در پی استعفای عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور این کشور و فرارش به عربستان سعودی، وارد جنگ داخلی شد. نیروهای انصارالله و شورشیان حوثی با حمله به پایتخت و برخی دیگر از مناطق کشور، کنترل آن را به دست گرفتند.

اما از سال ۲۰۱۵، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی با حمله به مواضع حوثی‌ها، آن‌ها را تا حد زیادی عقب راند.

جمهوری اسلامی ایران نیز با حمایت از نیروهای حوثی به مقابله به حملات نظامی عربستان برخاست.

بیشتر از جهان