قضاوت اولین داوران زن فوتبال افغانستان در مسابقات آسیایی

مسابقات فوتبال زیر پانزده سال آسیای مرکزی، هر سال برگزار می‌شود

اولین داوران زن افغانستان - عکس از انتخاب

برای نخستین بار در تاریخ فوتبال زنان افغانستان، دو داور زن، از فدراسیون فوتبال بانوان این کشور، برای داوری و قضاوت مسابقات فوتبال زیر پانزده سال در آسیای مرکزی، به خارج از افغانستان رفتند.

یاسمین حیدری و فرشته شخمیری، دو زن از فدارسیون فوتبال بانوان افغانستان هستند که از طرف فدراسیون بین‌المللی فوتبال «فیفا» انتخاب شدند و برای قضاوت مسابقات فوتبال زیر پانزده سال آسیای مرکزی به کشور ازبکستان رفتند تا برای بار نخست داوری کنند.

یاسمین حیدری و فرشته شخمیری، در نخستین دیدار مسابقات، که میان تیم‌های قزاقستان و ازبکستان برگزار شد داوری کردند. گفته می‌شود، بازیکنان دو طرف (قزاقستان و ازبکستان) از قضاوت و داوری آنان (فرشته و یاسمین) راضی به نظر می‌رسیدند.

آرزو رحیمی، مسئول وزارت بانوان افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت: «این بار نخست است که دو داور زن از فدارسیون بانوان افغانستان، پس از طی مراحل قانونی و بررسی توانایی‌هایشان، از طرف فیفا برای داوری به خارج از افغانستان فرستاده می‌شوند. حضور این دو زن، به‌عنوان داور برای تمام شهروندان افغانستان، به‌ویژه فدراسیون بانوان کشور مایه افتخار است و ما تلاش می‌کنیم که بتوانیم در آینده نیز چنین زنان با استعدادی را بیشتر برای داوری به بیرون از افغانستان بفرستیم».

بانو رحیمی گفت: «پس از خاتمه مسابقه‌ای که این دو زن در کشور ازبکستان داوری کرده بودند با آنها تماس گرفتم و نظرشان را پرسیدم و دیدم که هر دو بسیار خوشنود و راضی به نظر می‌رسند، که توانایی و ظرفیت زنان کشور را نشان می‌دهد؛ امید است که در مسابقات دیگر بهتر از گذشته بدرخشند و باعث افتخار همه ما شوند که هستند».

بانو رحیمی، از حکومت و شهروندان افغانستان خواست که در این عرصه زنان افغانستان را کمک و حمایت کنند. به گفته‌ی خانم رحیمی، زنان در جامعه سنتی و مرد سالار افغانستان همت می‌کنند و خود را به چنین جایگاه‌هایی در سطح دنیا، آن هم در بخش ورزش می‌رسانند؛ بنابراین باید قابل احترام، تشویق و حمایت باشند.

ملالی عزیزی، فوتبالیست، در مورد حضور فرشته و یاسمین برای داوری در مسابقات خارج از افغانستان گفت: «باعث خوشحالی و افتخار است که برای نخستین بار دو زن فوتبالیست افغان برای داوری به بیرون از افغانستان می‌روند و در آنجا نیز عالی می‌درخشند. من این گام‌های نخست بانوان فوتبالیست کشورمان را به فعال نیک می‌گیرم و امید دارم که زنان ما روزی بتوانند بیشتر به پیروزی دست یابند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم فروتن، از فدراسیون فوتبال زنان افغانستان و فیفا خواست که برای انتخاب بیشتر داوران زن، اصل شایستگی را مدنظر قرار دهند تا بانوان شایسته بتوانند برای ما، فدراسیون فوتبال بانوان افغانستان و کشور عزیز ما، افتخارات بیشتری بیاورند.

مریم مومند، ساکن شهر کابل در مورد حضور و داوری این دو زن گفت: «در جامعه سنتی مانند افغانستان، نخست این‌که بسیار مشکل است که یک دختر برود فوتبال بازی کند. اما کم کم همه چیز تغییر کرده است. زنان به‌عنوان نیمی از افراد جامعه حالا نشان می‌دهند که دارای چه توانایی‌هایی هستند و می‌توانند در تمام عرصه‌ها همانند مردان تلاش کنند و استعداد خود را نشان دهند. من برای خانم یاسمین و خانم فرشته، موفقیت‌های بیشتری را آرزو می‌کنم».

مسابقات فوتبال زیر پانزده سال آسیای مرکزی، هر سال برگزار می‌شود. سال قبل نیز این مسابقات در کشور ازبکستان برگزار شده بود و امسال نیز در همان کشور (ازبکستان) برگزار شد.

بیشتر از