دریچه‌های سد کمال‌خان باز شد

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، هنگام افتتاح سد کمال خان گفته بود از این پس آب افغانستان در ازای نفت به ایران روانه می‌شود

حسن مرتضوی، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل از باز شدن دریچه‌های سد کمال‌ خان و جاری شدن آب به سمت مرز‌های ایران خبر داد.

به گزارش انتخاب، مرتضوی گفت: در پی رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران با طالبان در جریان سفر امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان به تهران  دستور بازگشایی دریچه‌های سد کمال‌ خان را صادر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس معاهده هیرمند، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند ۸۲۰ میلیون مترمکعب در سال و در حدود ۲۶ مترمکعب در ثانیه است که البته در ماه‌ها و فصل‌های مختلف، متفاوت است. از آنجا که این رودخانه از مناطق خشک و کم‌آب استان سیستان و بلوچستان می‌گذرد، در تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان، از آنچه «وفای به عهد مسئولان طالبان» در رهاسازی حقابه ایران و باز کردن دریچه‌های سد کمال خان نامیده، قدردانی کرد.

بازگشایی آب هیرمند به روی ایران می‌تواند نشانگر بهبود روابط طالبان و جمهوری اسلامی ایران باشد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، پس از بازگشت از تهران، گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را مثبت ارزیابی کرد و مدعی شد که تلاش طالبان این است که مناسباتش با کشورهای منطقه به خصوص همسایه‌ها خوب باشد و اختلافی در میان نباشد.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، هنگام افتتاح سد کمال خان گفته بود از این پس آب افغانستان در ازای نفت به ایران روانه می‌شود اما جمهوری اسلامی ایران معتقد است که حقابه ایران بر اساس قرارداد سال ۱۳۵۱ مشخص است. جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که دولت افغانستان در دو دهه گذشته حقابه ایران را دریغ کرده و به خشکسالی در جنوب شرقی ایران دامن زده است.

بیشتر از جهان