گروگان پیشین با خواست آزادی «گروگان»‌های غربی در ایران، اعتصاب غذا می‌کند

«پیش از آزادی گروگان‌ها، هیچ توافقی با ایران نباید صورت گیرد»

در سالگرد آزادی گروگان‌های سفارت آمریکا روزن با پیامی برای مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا به وین می‌رود- Sonia_Dridi/ Twitter@

بری روزن، یکی از گروگان‌های پیشین آمریکایی در بحران گروگانگیری سال ۱۳۵۸ سفارت ایالات متحده در تهران، اعلام کرد که روز سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه، به شهر وین، پایتخت اتریش، سفر خواهد کرد و آنجا در حمایت از شهروندان خارجی زندانی در ایران که جمهوری اسلامی «گروگان» گرفته است، اعتصاب غذا می‌کند.

بری روزن در زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران به‌عنوان وابسته مطبوعاتی سفارت آمریکا در تهران به‌سر می‌برد و یکی از آمریکایی‌هایی بود که پس از تسخیر سفارت در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، در ایران به گروگان گرفته شد. پس از ۴۴۴ روز اسارت، ۵۲ گروگان‌ آمریکایی در ۳۰ دی‌ماه ۱۳۵۹ (بیستم ژانویه ۱۹۸۱) آزاد شدند.  

در آستانه چهل‌ویکمین سالروز آزادی این گروگان‌ها، یکی از آن‌ها، بری روزن، روز دوشنبه، ۲۷ دی‌ماه، ضمن انتشار پیامی ویدیویی، در حساب توییتر خود نوشت: «۴۱سال پس از آزادی خودم، با خواست آزادی تمام گروگان‌‌ها در ایران، این هفته در وین اعتصاب غذا را آغاز می‌کنم. آن‌ها انسان‌اند، نه اهرم چانه‌زنی. آزادی آن‌ها باید قبل از هرگونه توافقی با یک رژیم غیرقابل اعتماد باشد. گروگان‌ها را آزاد کنید.» 

این گروگان پیشین، در ویدیویی که منتشر کرده، اشاره می‌کند که هرچند او ۴۱ سال پیش از اسارت آزاد شده، اما «بحران گروگان‌گیری» برای بسیاری از گروگان‌های دیگر ادامه دارد.

روزن آمریکایی‌ها و غربی‌های زندانی در ایران را «گروگان‌»هایی می‌داند که اکنون به‌عنوان اهرمی برای چانه‌زنی در مذاکرات هسته‌ای، ایران در بازداشت به‌سر می‌برند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او معتقد است «آزادی گروگان‌ها تنها درصورتی اتفاق می‌افتد که ایالات متحده و کشورهای دیگر بر ایران فشار بیاورند» و می‌گوید به همین منظور به شهری که آمریکا و متحدانش با ایران برسر برنامه هسته‌ای آن در حال مذاکره‌اند، یعنی وین، خواهد رفت. 

روزن می‌گوید اعتصاب غذایش در وین، هم برای هیئت ایرانی و هم برای مذاکره‌کنندگان آمریکایی یک پیام ساده دارد :«پیش از آزادی گروگان‌ها، هیچ توافقی با ایران نباید صورت گیرد.»

او می‌افزاید که با وجود نگرانی درمورد وضعیت سلامتش در این سن‌وسال (۶۸ سالگی)، فکر می‌کند اقدامش برای اعتصاب غذا، کار درستی برای گروگان‌ها و خانواده‌های آن‌هاست.

این گروگان پیشین جمهوری اسلامی، یکشنبه‌شب، در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز در همین رابطه گفت که به عقیده او مذاکرات هسته‌ای و توافق حاصل از آن، یک توافق سیاسی و به اعتماد بین دو طرف وابسته است و در این مرحله کسی نمی‌تواند به حکومت ایران اعتماد کند، زیرا سیاست آن‌ها، «سیاست گروگان‌گیری» است و بیش از ۴۱ سال، تاکنون به آن ادامه داده است.  

به گفته او، دست‌کم ۴ آمریکایی و ۱۰ اروپایی و بریتانیایی در ایران به گروگان گرفته شده‌اند و لازم است جامعه جهانی این مسئله را روشن کند که «پیش از هرگونه کاهش تحریم‌ها، ابتدا ایران باید همه گروگان‌ها را آزاد کند».

بری روزن به فاکس‌نیوز گفت «مهم این است که انسان‌‌ها فراتر و فوق امور سیاسی قرار دارند» و  دولت بایدن باید «آزادی گروگان‌ها» را به‌عنوان پیش‌شرط مذاکره درمورد برجام مطرح کند. 

او با اشاره به گفته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، مبنی‌بر این‌که دولت جو بایدن می‌خواهد حقوق بشر را به محور سیاست خارجی ایالات متحده بازگرداند، تاکید کرد که حالا با «آزاد کردن گروگان‌ها»، دولت می‌تواند این موضوع را به جهان نشان دهد.

روزن همچنین اعلام کرد که مایل است در وین با هیئت ایرانی و همچنین رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، دیدار کند. 

بیشتر از