برف و باران در ایران، قطع دسترسی به روستاهای غرب و شمال غرب

تردد در جاده‌های اصلی استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل و لرستان به‌سختی انجام می‌شود

در پی بارش باران و برف در نواحی غرب و شمال غربی ایران، بسیاری از جاده‌های منتهی به راه‌های فرعی و روستایی مسدود شده‌اند و پلیس از مردم خواسته است که سفرهای خود را به تعویق بیندازند. هم‌اکنون راه دسترسی به بیشتر روستاهای استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل و لرستان بسته شده است و تردد در مسیرهای اصلی مناطق شمالی نیز به دلیل بارش برف و کولاک، به‌سختی انجام می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه، ۲۷ دی‌ماه، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد جاده‌ تهران-کرج و آزادراه‌ تهران-شمال به علت ریزش برف و کولاک تا اطلاع بعدی مسدود است.

بر اساس این گزارش، جاده‌های هراز و فیروزکوه نیز با ترافیک سنگین مواجه‌اند. همچنین در محدوده آزادراه کرج-قزوین نیز ترافیک سنگینی گزارش شده است.

این گزارش می‌افزاید که در جاده‌های استان‌های لرستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، گیلان، زنجان، کرمان، همدان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز و تهران بارش باران و برف در جریان است.

شامگاه یکشنبه، ۲۶ دی‌ماه، سیاوش محبی، معاون عملیات ترافیک پلیس راه، در یک برنامه تلویزیونی، ضمن نامناسب اعلام کردن شرایط فعلی برای سفر گفت: «شهروندان سفرهای خود را تا مساعد شدن شرایط آب‌وهوایی به تعویق بیندازند.» به گفته او در استان کردستان، محور دهگلان، حسین‌آباد، بانه، سقز، بانه و در استان سیستان و بلوچستان محور ایرانشهر و در استان هرمزگان محور جاسک مسدود شده است. همچنین بیشتر محورهای روستایی و فرعی در دیگر استان‌ها نیز در حال حاضر بسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها از شهر اردبیل حاکی از آن‌ است که بارش برف «شرایط بحرانی» ایجاد کرده است؛ به‌ طوری‌ که گذرگاه‌های درون‌شهری با نیم متر برف و جاده‌های کوهستانی نیز با بیش از ۶۰ سانتیمتر برف پوشیده شده‌اند.

به گزارش ایرنا، شدت بارش برف به‌اندازه‌ای است که تردد در گذرگاه‌ها مختل شده و وسایل نقلیه زیادی در خیابان‌ها گرفتار شده یا بر اثر لغزندگی معابر سانحه دیده‌اند. همچنین مسیرهای منتهی به ۵۰۰ روستای اردبیل مسدود است.

اروجعلی علی‌زاده، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی نیز یکشنبه شب در تلویزیون حاضر شد و خبر داد که راه‌های ارتباطی به ۲۵۰ روستا در این استان مسدود شده است. او با اشاره به تداوم بارش برف، از شهروندان خواست از سفرهای غیرضروری بپرهیزند. به گفته علی‌زاده، «در محورهایی چون مراغه-هشترود، گردنه سامبران و گویجه‌بل و قسمتی از آزادراه پیامبر اعظم کولاک شدید حاکم است.»

در استان لرستان نیز وضعیت مشابهی وجود دارد؛ به‌ طوری‌ که بنا بر اعلام عباس شرفی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این استان، راه دسترسی به ۸۰ روستا به دلیل کولاک مسدود است. به گزارش خبرآنلاین و به گفته شرفی، «عملیات بازگشایی در بعضی مسیرهای روستایی مانند گله بادوش الیگودرز نیازمند فروکش کردن بارش برف است تا راهداران برای بازگشایی جاده‌ها اقدام کنند.»

بر اساس اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی، در مناطق جنوب و جنوب شرقی ایران و در جاده‌های منتهی به استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی نیز بارش باران گزارش شده است.