پذیرش نسل‌کشی، مانع اصلی عادی‌سازی روابط ارمنستان با ترکیه

ارمنستان می‌گوید کشتار سال ١٩١٥ یک نسل‌کشی است، موضعی که ایالات‌متحده، آلمان و برخی دیگر از کشورها از آن حمایت می‌کنند

ارمنستان و ترکیه بر سر چندین موضوع، از جمله کشتار ۱.۵ میلیون ارمنی به دست عثمانی در سال ۱۹۱۵، اختلاف نظر دارند - AFP

ترکیه و ارمنستان روز جمعه اعلام کردند که دور اول مذاکرات عادی‌سازی روابط مثبت و سازنده بوده و این چشم‌انداز را ایجاد کرده است که می‌توان روابط دو کشور را احیا کرد.

ترکیه از دهه ۱۹۹۰ هیچ رابطه دیپلماتیک یا تجاری با همسایه شرقی خود نداشته است. در آن زمان مذاکراتی در مسکو برای بازگرداندن پیوندها پس از توافق صلح در سال ۲۰۰۹ انجام شد؛ اما این توافق هرگز نهایی نشد و روابط پس از آن نیز، همچنان متشنج باقی‌ماند.

به گزارش رویترز، پس از دور جدید مذاکرات در مسکو، وزارت خارجه ترکیه و ارمنستان روز جمعه اعلام کردند که گفتگوهای اخیر که با میانجیگری روسیه در جریان است، در فضایی «مثبت و سازنده» برگزار شده و هر دو طرف متعهد به عادی‌سازی کامل بدون هیچ پیش‌شرطی هستند. آن‌ها گفتند که فرستادگان ویژه نظرات اولیه خود را در مورد روند عادی‌سازی اظهار کرده‌اند.

این دو کشور همسایه بر سر چندین موضوع اختلاف دارند. در درجه اول کشتار ۱.۵ میلیون ارمنی به دست عثمانی در سال ۱۹۱۵ است.

ارمنستان می‌گوید کشتار سال ۱۹۱۵ یک نسل‌کشی است، موضعی که ایالات‌متحده، آلمان و برخی دیگر از کشورها از آن حمایت می‌کنند. ترکیه می‌پذیرد که بسیاری از ارامنه ساکن در امپراتوری عثمانی در درگیری با نیروهای عثمانی در طول جنگ جهانی اول کشته شدند، اما این ارقام را قبول ندارد و قتل‌ها را سیستماتیک یا نسل‌کشی نمی‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، تنش‌ها دوباره در جریان جنگ ۲۰۲۰ بر سر قلمرو قره‌باغ شعله‌ور شد. ترکیه در حمایت از جمهوری آذربایجان، نیروهای ارمنی را به اشغال اراضی متعلق به آذربایجان متهم کرد. ترکیه از آن زمان به دلیل اینکه به دنبال نفوذ بیشتر در منطقه است.

در همین رابطه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه گفت که ارمنستان باید روابط خوبی با آذربایجان برقرار کند تا تلاش‌های عادی‌سازی به نتیجه برسد.
با این حال به نظر می‌رسد که روند مذاکرات امیدوارکننده است و قرار است که گفتگوها ادامه یابد.

خبرگزاری تاس روسیه روز پنجشنبه به نقل از وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که انتظار دارد این مذاکرات به برقراری روابط دیپلماتیک و باز شدن مرزها از سال ۱۹۹۳ منجر شود.

توماس دی وال، یکی از اعضای ارشد کارنگی اروپا، در ماه نوامبر گفت که باز کردن مرزها و نوسازی راه‌آهن به ترکیه برای ارمنستان مزایای اقتصادی خواهد داشت، زیرا این مسیر می‌توانند توسط بازرگانان ترکیه، روسیه، ارمنستان، ایران و آذربایجان استفاده شود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، سال گذشته گفت که دو کشور همچنین پروازهای بین استانبول و ایروان پایتخت ارمنستان را در چارچوب این توافق آغاز خواهند کرد؛ اما ترکیه تاکید کرد که همه اقدامات با هماهنگی آذربایجان انجام خواهد شد.

بیشتر از جهان