سابقه آزار جنسی در خاندان سلطنتی بریتانیا

هیچ‌گونه مورد دیگری از اتهام رسمی آزار جنسی به درباریان بریتانیا ثبت نشده است

دوک یورک یک گام دیگر به محاکمه در حضور هیئت‌منصفه نزدیک‌تر شد - JOHN THYS / AFP

دوک یورک به آزار جنسی متهم شده که خلع او از عنوان والاحضرت همایونی، درجه‌های افتخاری نظامی و مزایای درباری را در پی داشته است.

ویرجینیا جوفری از شاهزاده اندرو به دادگاه مدنی شکایت کرده است و ادعا می‌کند در سال ۲۰۰۱ که نوجوان بوده، چندین بار مورد آزار جنسی دوک قرار گرفته است.

جوفری ادعا می‌کند آزارگر جنسی، جفری اپستین که اکنون درگذشته است و دوست شاهزاده اندرو بوده او را برای سوء‌استفاده جنسی به‌صورت قاچاق از کشورش خارج کرده است. همچنین دوک یورک در شکایت خانم جوفری متهم شده که وقتی او زیر سن قانونی بود و باآنکه سن و سال او را می‌دانسته، بدون رضایتش با او عمل جنسی انجام داده است.

اندرو این اتهامات را به‌کلی تکذیب کرده و از اوایل این ماه (ژانویه) در پی باطل کردن این شکایت بوده است. اما یک قاضی ایالات‌متحده درخواست ابطال پرونده را رد کرد و به‌این‌ترتیب دوک یورک یک گام دیگر به محاکمه در حضور هیئت‌منصفه نزدیکتر شد.

این پرونده نخستین مورد اتهام رسمی آزار جنسی به یکی از اعضای دربار بریتانیا است. اما نخستین باری نیست که یکی از اعضای دربار بریتانیا تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

در ادامه به سوابق دادگاهی درباریان بریتانیا می‌پردازیم.

آیا هیچ‌کدام از درباریان به آزار جنسی متهم شده است؟

هیچ‌گونه مورد دیگری از اتهام رسمی آزار جنسی به درباریان بریتانیا ثبت نشده است. اما اندرو تنها شاهزاده در دوران نوین نیست که با آزارگران جنسی ارتباط داشته است.

شاهزاده چارلز با جیمی سویل دوستی دیرینه‌ای داشته است. این سردمدار حوزه سرگرمی نیز درگذشته است و در دوران اوج شهرت خود صدها کودک و زن را تحت آزار جنسی قرار داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخبار آزارگری‌های او پس از مرگش در سال ۲۰۱۱ برملا شد. به باور ماموران تحقیق در بیمارستان‌ها و موسسات سراسر انگلستان حدود ۵۰۰ نفر و ازجمله برخی کودکان دو ساله قربانی آزارگری‌های او بوده‌اند.

البته هیچ شواهد یا اظهاراتی وجود ندارد که نشان دهد چارلز یا کارکنان او از کارهای سویل خبر داشته‌اند. دیکی آربیتر، سخنگوی مطبوعاتی پیشین دربار بریتانیا در فیلم مستندی، تولید شبکه آی‌تی‌وی در مورد این مجری برنامه بهترین‌های پاپ می‌گوید شاهزاده ولز مانند «هر کس دیگری دچار زودباوری شده است.»

آیا هیچ‌کدام از درباریان تحت محاکمه قرار گرفته است؟

بله. چارلز اول پادشاه انگلستان، اسکاتلند و ایرلند از سال ۱۶۲۵ تا ۱۶۴۹ به اتهام خیانت علیه انگلستان با استفاده از اختیارات خود برای تامین منافع شخصی و نه منافع کشور تحت محاکمه قرار گرفت.

چون قبل از آن هیچ‌کدام از پادشاهان تحت محاکمه قرار نگرفته بودند، او در پی تصویب لایحه تشکیل دادگاهی مجزا تحت محاکمه قرار گرفت. دادگاه چارلز اول را مقصر شناخت و به اعدام محکوم کرد.

از چارلز شاهزاده ولز هم شکایتی در دادگاه مطرح شده بود، اما این پرونده به محاکمه نرسید. یک دانشجوی حقوق در سال ۱۹۷۸ پس از حضور چارلز در اوهایو از او شکایت کرده بود و مدعی شده بود که «حقوق مختلف مندرج در قانون اساسی ایالات‌متحده» را نقض کرده است.

اما این پرونده ادامه نیافت.

آیا هیچ‌کدام از درباریان بابت جرمی در دادگاه حکم محکومیت گرفته‌ است؟

بله. شاهدخت آن، نخستین درباری ارشدی است که در سال ۲۰۰۲ در دادگاه بابت جرم جنایی حکم محکومیت گرفت، زیرا سگ نژاد بول تریر او به نام داتی دو کودک را در بوستان بزرگ وینزر گاز گرفته بود.

دادگاه قضایی منطقه ایست برکشایر واقع در شهر اسلاو طبق قانون مقابله با سگ‌های خطرناک، این شاهدخت دربار را به پرداخت ۵۰۰ پوند جریمه محکوم کرد.

آیا درباریان را می‌توان دستگیر کرد؟

دادگاه می‌تواند به دستگیری هر عضوی در دربار بریتانیا به غیر از ملکه حکم بدهد. ملکه از مصونیت حاکمیتی برخوردار است؛ یعنی مشمول ارتکاب خلاف قانون نمی‌شود و از دادرسی مدنی یا جنایی مصون است.

این مصونیت شامل بقیه درباریان نمی‌شود. البته طبق اعلام موسسه میراث بریتانیا دستگیری درباریان نباید در حضور ملکه یا در نزدیکی او یا در کاخ باکینگهام صورت گیرد.

© The Independent

بیشتر از جهان