سرویس مخفی آمریکا: تهدید علیه جان ترامپ را جدی می‌گیریم

نیوزویک: دو سال پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، سرویس مخفی هنوز تهدید به کشتن ترامپ را جدی می‌گیرد

جمهوری اسلامی ایران وعده «انتقام سخت» گرفتن از ترامپ را داده است و نیروهای متحد با آن در منطقه نیز تهدیدهای مشابهی کرده‌اند-SAUL LOEB / AFP

سرویس مخفی آمریکا که وظیفه حفاظت از جان رهبران سیاسی آن کشور را به عهد دارد، اعلام کرد تهدیدهای صورت گرفته علیه دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری سابق‌ آمریکا را جدی می‌گیرد. تارنمای «نیوزویکِ» آمریکا ضمن گزارش این خبر اشاره کرد که دو سال از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به دستور ترامپ می‌گذرد، و «سرویس مخفی آمریکا همچنان به ردیابی و نظارت بر تهدید انتقام» علیه ترامپ ادامه می‌دهد.

جاستین ویلن، سخن‌گوی سرویس مخفی آمریکا، به نیوزویک گفت: «سرویس مخفی آمریکا تمام تهدیدهای علیه افراد تحت محافظت خود را جدی می‌گیرد.»

خانم ویلن گفت که مطابق مقررات موجود، نمی‌تواند وارد جزئیات چگونگی حفاظت این نیروها از جان ترامپ شود. او تاکید کرد: «سرویس مخفی برای حفظ امنیت عملیاتی نمی‌تواند در مورد شیوه‌ها و روش‌های مورد استفاده‌اش در عملیات حفاظتی یا مسائل مربوط به اطلاعات حفاظتی صحبت کند.»

جمهوری اسلامی ایران وعده «انتقام سخت» گرفتن از ترامپ را داده است و نیروهای متحد با آن در منطقه نیز تهدیدهای مشابهی کرده‌اند. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی خود در دومین سالگرد ترور سلیمانی، از مقام‌های آمریکایی خواست ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین، را دستگیر و مجازات کنند.

در حمله پهپادی آمریکا در روز ۳ ژانویه ۲۰۲۰، علاوه بر سلیمانی، ابو مهدی مهندس، فرمانده کتائب حزب‌الله عراق و نایب فرمانده‌ نیروهای «حشد شعبی» در آن کشور و چند نفر از همراهان آن‌ها نیز کشته شدند. این حمله در خاک عراق و در محوطه فرودگاه بین‌المللی بغداد صورت گرفت. آمریکا طبق توافقش با دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان عراق در اربیل، همچنان چند هزار نیروی مستشاری در خاک عراق دارد که گاه مورد حمله نیروهای عراقی وفادار به حکومت ایران قرار می‌گیرند. در روزهای حوالی دومین سالگرد ترور سلیمانی نیز شاهد چند حمله بودیم.

آقای رئیسی در سخنرانی خود هشدار داده بود که اگر ترامپ،‌ پمپئو، و سایرین محاکمه نشوند، «انتقام» از راه خواهد رسید.

دیگر مورد تهدید، پویانمایی (انیمیشنی) بود که دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه منتشر کرد و در آن، حمله‌ای کارتونی با پهپاد و هواپیما به ترامپ و برخی دیگر از مقام‌های سابق آمریکا صورت می‌گیرد که در حال بازی گلف در تفرجگاه معروف آقای ترامپ موسوم به «مار آ لاگو» در ایالت فلوریدای آمریکا هستند.

در نسخه انگلیسی این ویدئو این پیغام نوشته شده است: «قاتل سلیمانی و آن که دستور را داد، به جزای عمل خود می‌رسند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر خامنه‌ای پیش از این نیز رویای حمله به ترامپ در حال بازی گلف را داشته است. در ژانویه سال گذشته، یک صفحه تویيتر که مرتبط با این دفتر دانسته می‌شد، تصویری منتشر کرد که سایه یک هواپیمای بمب افکن بی۲ آمریکایی در بالای سر ترامپ و نزدیکانش در مار آ لاگو را نشان می‌داد، و زیر آن نوشته شده بود «انتقام، قطعی است».

آن توییت باعث تعطیلی صفحه توییتر مذکور شد.

نیوزویک در گزارش خود نوشت: «کمتر کسی توقع دارد ایران دست به عملیاتی به این پیچیدگی و غیرممکنی در خاک آمریکا بزند.»

جمهوری اسلامی ایران در ژوئن ۲۰۲۰ دستور دستگیری ترامپ و چندین نفر دیگر از مقام‌های آمریکایی را منتشر کرده بود و خواهان اجرای این دستور مطابق با قوانین بین‌المللی شده بود. قوه قضایی عراق هم تقریبا هم‌زمان با اولین سالگرد ترور سلیمانی، با عملی مشابه دادخواستی علیه ترامپ منتشر کرده بود و او را به قتل متهم کرده بود، که در قوانین عراق، مجازات آن اعدام است.

ترامپ در آمریکا همچنان چهره‌ای جنجالی است و بعضی‌ها امید دارند برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به صحنه بازگردد و نامزد جمهوری‌خواهان شود. از سوی دیگر، تهدیدهای جانی علیه چهره‌های مطرح سیاسی نیز در آمریکا سابقه دارد و در مورد ترامپ نیز مکررا صورت گرفته‌ است.

دادستانی فدرال آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد یک پیرمرد ساکن منطقه کوئینز در شهر نیویورک (محله‌ای که زادگاه خود ترامپ است) به‌خاطر تهدید به کشتن ترامپ طی چندین پیغام به سرویس مخفی آمریکا، با اتهام رسمی فدرال مواجه شده است.

توماس ولنیکی ۷۲ ساله، مقیم محله ساحلی «راکوی بیچِ» نیویورک است. او در روز ۴ ژانویه ۲۰۲۱ با تلفن همراه خود با سرویس مخفی تماس گرفت و در دو پیغام تلفنی گفت که قصد دارد ترامپ را به قتل برساند. این موضوع تقریبا هم‌زمان با اولین سالگرد ترور قاسم سلیمانی بود، اما معلوم نیست ارتباطی با آن داشته باشد، و به نظر می‌رسد ولنیکی بیشتر دل‌مشغولی‌های داخلی داشته است. در زمان آن تهدید، آقای ترامپ هنوز رئیس‌ جمهوری بود و می‌بایست آماده تحویل ریاست‌جمهوری به نامزد پیروز، جو بایدن، می‌شد؛ روندی که دو روز بعد با یورش هواداران ترامپ در واشنگتن به ساختمان کنگره با اختلال مواجه شد، اما در نهایت مطابق برنامه پیش رفت. آقای ولنیکی پیش از آن در ۲۱ ژوییه ۲۰۲۰ با پلیس کاپیتول (کاخ کنگره) آمریکا تماس گرفته بود و گفته بود اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد و کنار نرود، او با «تهیه سلاح» دست به ترور ترامپ می‌زند.

دادستانی فدرال آمریکا می‌گوید تهدیدهای آقای ولنیکی باید جدی گرفته شود و او باید به‌خاطر این تهدیدها مجازات شود. ولنیکی به قید وثیقه ۵۰ هزار دلاری و حمایت برادرش آزاد شده است،‌ اما به وسیلهٔ دستگاه موقعیت‌یاب (جی‌پی‌اس) تحت نظارت و در حبس خانگی قرار دارد. او در ضمن باید در جلساتی برای درمان مشکلات روانی و اعتیاد به الکل شرکت کند و اجازه حضور در هیچ یک از املاک متعلق به آقای ترامپ را ندارد.

بیشتر از جهان