عروس داعش به نیوزیلند برمی‌گردد

استرالیا تابعیت این زن جهادی را لغو کرد ولی نیوزیلند می‌گوید که نمی‌تواند نسبت به تابعیت نیوزیلندی او بی‌تفاوت باشد

Delil SOULEIMAN / AFP

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند گفت که «ظهیرا عدن» ۲۶ ساله و دو فرزندش اجازه بازگشت «مدیریت‌شده» به کشورشان را دارند، اما قول داد که دولت «امنیت مردم نیوزیلند را به عنوان بالاترین اولویت در نظر خواهد گرفت.»

گفته می شود که عدن چند سال در سوریه به عنوان «عروس داعش» با این سازمان تروریستی همکاری میکرد و سال پیش به همراه دو فرزندش در مرز ترکیه دستگیر شد. ظهیرا عدن در سال ۲۰۱۴ از استرالیا به سوریه سفر کرده است. او متولد و بزرگ‌شده استرالیا است و تابعیت دوگانه استرالیایی و نیوزیلندی داشت.

آردرن در مورد دلیل بازگشت این زن جهادی گفت که او در آستانه اخراج از ترکیه است و نیوزیلند ناچار شد به دلیل تابعیتش در این مورد تصمیم بگیرد.

آردرن روز دوشنبه، ۲۶ ژوئیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «من می‌توانم اطمینان كامل بدهم كه ما از همه ابزارهای موجود برای اطمینان از امنیت نیوزیلندی‌ها پس از بازگشت این فرد استفاده خواهیم کرد.»

موضوع بازگشت ظهیرا عدن پس از آن جنجالی شد که استرالیا برای جلوگیری از بازگشت او به کشورش به صورت ناگهانی تابعیت نخست این شهروندش را لغو کرد. آردرن به خبرنگاران گفت که اقدام استرالیا ناامیدکننده بود چرا که مسئولیت این زن جهادی در درجه اول با استرالیا بوده است.

وی ادامه داد: «با این حال، نیوزیلند خودسرانه تابعیت شهروندانش را لغو نمی‌کند و افراد را بدون تابعیت رها نمی‌کند.»

جزئیات دقیق و زمان بازگشت ظهیرا عدن به اطلاع عموم نمی‌رسد. سازمان‌های محلی و دولت از مردم و رسانه‌ها خواسته‌اند که به حریم خصوصی دو فرزند ظهیرا احترام بگذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ای که کمیساریای کودکان نیوزیلند صادر کرده آمده است: «این کودکان زندگی خود را در شرایط فوق‌العاده سختی آغاز کرده‌اند و در شرایطی زندگی کرده‌اند که برای بسیاری از مردم نیوزیلند غیرقابل تصور است.

آنها همانند سایر کودکان استرالیایی یا نیوزیلندی حق داشتن یک زندگی کامل و آزاد، از جمله سرپناهی امن و تحصیل را دارند. من معتقدم مسئولیت همه ما این است که اطمینان حاصل کنیم که این شرایط فراهم شود.»

گفته می شود که دو همسر و فرزند سوم عدن در سوریه کشته شده‌اند.