محکومیت ماموران امنیتی حکومت بشار اسد در دادگاه آلمان

در سال‌های ۲۰۱۱ و  ۲۰۱۲ در زندان الخطیب، دست‌کم چهار هزار تن از مخالفان اسد شکنجه شدند

یاسپر کلینگر، دادستان دادگاه، پس از اعلام حکم متهم با خبرنگاران صحبت کرد - BERND LAUTER / AFP

دادگاهی در آلمان روز پنجشنبه، یک مامور اطلاعاتی سابق سرویس امنیتی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، را به حبس ابد محکوم کرد.

دادستان‌های آلمان انور رسلان ۵۸ ساله را به شکنجه و قتل زندانیان در زندان الخطیب دمشق متهم کرده بودند و وی پیش‌تر گناهکار شناخته شده بود. او که اواخر سال ۲۰۱۲ از رژیم اسد جدا و در سال ۲۰۱۴ به آلمان پناهنده شد، برای درخواست عفو باید دست‌کم ۱۵ سال از حکم زندان خود را سپری کند.

در سال‌های ۲۰۱۱ و  ۲۰۱۲ در زندان الخطیب، دست‌کم چهار هزار تن از مخالفان اسد شکنجه شدند و این مکان به «جهنم روی زمین» شهرت داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دومین حکم مجازاتی است که دادگاه عالی ناحیه‌‌ای در شرق شهر کوبلنتس در یک پرونده جنایت علیه بشریت در جنگ سوریه صادر می‌کند. این دادگاه عالی در سال ۲۰۲۱ هم یک افسر اطلاعاتی سابق دولت اسد به نام ایاد القریب را به چهار سال و شش ماه زندان محکوم کرد. او نیز مامور سازمان امنیت سوریه بود و اتهامش کمک به بازداشت ۳۰ تن از مخالفان اسد در سال ۲۰۱۱ و انتقال آن‌ها به زندان الخطیب اعلام شد.

القریب نیز مانند رسلان از رژیم اسد روی گرداند و مدتی پس از فرار از سوریه، به آلمان پناهنده شد اما پس از شناسایی، روند رسیدگی به جرائم آن‌ها در دادگاه آغاز شد.

بیشتر از جهان