نخستین تحریم‌های دولت بایدن علیه کره شمالی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر اعلام کرد ایالات متحده همچنان به پیگیری دیپلماسی درقبال کره شمالی متعهد است

یک سال پس از آغاز کار بایدن و دست‌کم شش آزمایش موشکی کره‌شمالی، این نخستین تحریم‌ها علیه آن است- STR / KCNA VIA KNS / AFP

درپی آزمایش‌‌های موشکی اخیر کره شمالی، ازجمله آزمایش دو موشک مافوق صوت طی یک هفته گذشته، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، نخستین تحریم‌های خود علیه برنامه تسلیحاتی آن کشور را اعلام کرد.

واشینگتن روز چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه، از تحریم شش شهروند کره شمالی، یک شهروند روسیه و همچنین یک شرکت روس، به‌دلیل نقش آن‌ها در تهیه کالاهای مورد نیاز برای برنامه تسلیحاتی کره شمالی از کشورهای چین و روسیه، خبر داد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که این اقدام هم برای جلوگیری از پیشرفت برنامه‌های کره شمالی و هم به‌منظور ایجاد مانع دربرابر تلاش‌های این کشور برای تکثیر فناوری‌های تسلیحاتی انجام شده است. 

ایالات متحده همچنین پیشنهاد کرده است پنج نفر از این افراد تحریم‌شده در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گیرند، که البته تصویب آن به توافق همگی ۱۵ عضو کمیته تحریم‌های کره شمالی در آن شورا نیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت که این تحریم‌ها «استفاده مداوم کره شمالی از فرستادگان آن کشور در کشورهای خارجی برای تهیه غیرقانونی کالاهای مورد استفاده در ساخت تسلیحات» را هدف قرار داده است.

دولت جو بایدن از زمان روی کار آمدن در ژانویه سال گذشته، تلاش کرده است تا پیونگ‌یانگ را از طریق گفت‌وگو به کنار گذاشتن بمب‌های هسته‌ای و موشک‌های خود متقاعد کند، اما در این کار ناموفق بوده است.

با وجود این، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در نشست خبری خود، بار دیگر اعلام کرد که ایالات متحده همچنان به پیگیری دیپلماسی درقبال کره شمالی متعهد است.

او با اشاره به آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی، گفت: «آنچه در روزهای اخیر دیده‌ایم... تنها بر این باور ما تاکید می‌کند که اگر می‌خواهیم [در رابطه با این کشور] پیشرفت داشته باشیم، باید در گفت‌وگو با آن شرکت کنیم.»

بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تحریم‌ها درپی آزمایش شش موشک بالیستیک کره شمالی از ماه سپتامبر به این‌سو صورت گرفته است که تک‌تک آن‌ها ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شوند.

کره شمالی در هفته اخیر دو آزمایش موشکی انجام داد که بنابر اعلام رسانه دولتی آن کشور، در هر دو مورد، موشک‌های مافوق صوت را با موفقیت به‌سمت هدف پرتاب کرده‌ است.

بیشتر از جهان