کره شمالی: آزمایش موشک مافوق صوت موفقیت‌آمیز بود

آمریکا با محکوم کردن پرتاب موشک، به کره شمالی هشدار داد از اقدام‌های تحریک‌آمیز دوری کند

این پرتاب دومین آزمایش کره شمالی روی موشک مافوق صوت ادعایی این کشور در طول یک هفته بود - KCNA VIA KNS / AFP

رسانه دولتی کره شمالی روز چهارشنبه گزارش داد که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، بر آزمایش موفقیت‌آمیز موشک مافوق صوت نظارت داشته و آن را نوعی «بازدارندگی جنگی» دانسته است. 

گزارش این رسانه دولتی یک روز پس از آن منتشر شد که ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که شلیک یک موشک بالیستیک از کره شمالی را شناسایی کرده‌اند. 

به گزارش آسوشیتدپرس، خبرگزاری مرکزی کره شمالی اعلام کرد که پرتاب روز سه‌شنبه یک موشک مافوق صوت بوده است. عکس‌های منتشر شده نیز نشان می‌دهد که کیم جونگ اون به همراه خواهرش و برخی مقام‌های ارشد، از یک کابین کوچک پرتاب این موشک را تماشا می‌کنند. 

کیم پس از نظارت بر این پرتاب، از دانشمندان نظامی خواسته است مدرن‌سازی بیشتر ارتش را تسریع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پرتاب دومین آزمایش کره شمالی روی موشک مافوق صوت ادعایی این کشور در طول یک هفته بود. کره شمالی از پاییز گذشته با افزایش فعالیت‌های خود، موشک‌ها و سیستم‌های حمل ونقل مختلفی را به نمایش گذاشته است که ظاهرا برای غلبه بر سیستم‌های دفاع موشکی در منطقه طراحی شده‌اند. 

کارشناسان می‌گویند رهبر کره شمالی در تلاش است که فشار بیشتری را بر رقبای خود یعنی واشنگتن و سئول وارد کند تا با قبولاندن خود به عنوان یک قدرت هسته‌ای، بتواند از تحریم‌های اقتصادی رهایی یابد. 

این در حالی است که پس از پرتاب دومین موشک، کاخ سفید با خطرناک دانستن آزمایش‌های موشکی کره شمالی برای جامعه بین‌الملل، آن را محکوم کرد و از این کشور خواست از اقدام‌های تحریک‌آمیز دوری کند. 

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه، با اشاره به اینکه با متحدان امریکا درباره این موضوع رایزنی خواهد شد، به خبرنگاران گفت: «پرتاب موشک بالیستیک کره شمالی نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و تهدیدی برای همسایگان کره شمالی و جامعه بین‌الملل محسوب می‌شود. ما از کره شمالی می‌خواهیم که گفت‌وگوی جدی را آغاز کند.»

دبیر کل سازمان ملل نیز به آزمایش‌های موشکی کره شمالی واکنش نشان داده و ابراز نگرانی کرده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از پیونگ‌یانگ خواست به اجرای کامل تعهدات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشد.