وزیر خارجه فرانسه: روند مذاکرات هسته‌ای ایران خیلی کند است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت از روند مذاکرات هیچ اطلاع جدید خاصی ندارد

«به‌نظر نمی‌رسد در بازه زمانی واقع‌گرایانه توافقی حاصل شود»-Thomas COEX / AFP

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روند مذاکره‌های وین بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران را بسیار کند توصیف کرد و گفت به نظر نمی‌رسد در بازه زمانی واقع‌گرایانه توافقی حاصل شود.

لودریان در پارلمان فرانسه گفت: «گفت‌و‌گو‌ها در وین جریان دارد اما از نقطه‌نظر ما کند است، خیلی کند.»

او تاکید کرد که با توجه به اقدامات ایران در زمینه برنامه‌های هسته‌ای این موضوع فوریت جدی دارد.

لودریان درحالی از روند کند مذاکرات سخن می‌گوید که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مدعی است، گفت‌و‌گو‌ها «پیشرفت خوبی» داشته است. همزمان ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه گفت، جز پیشرفت اندکی که در روزهای اخیر حاصل شد، از روند مذاکرات هیچ اطلاع جدید خاصی ندارم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای بین ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه) و آمریکا پس از وقفه‌ای حدود شش ماهه هشتم آذرماه از سرگرفته شد. دور هشتم این مذاکره‌ها از سوم ژانویه در وین در حال برگزاری است و نمایندگان آمریکا به‌طور غیرمستقیم در مذاکرات حضور دارند.

در دور جدید مذاکرات اظهارنظرهای طرفین درباره پیشرفت گفت‌و‌گو‌ها متناقض‌تر است. همچنین چشم‌انداز دستیابی به توافق بسیار مبهم است.

لودریان که روز سه‌شنبه درباره روند کند مذاکرات ابراز نگرانی کرده است، روز جمعه ارزیابی خوش‌بینانه‌تری از گفت‌و‌گو‌ها داشت و مسیر را مثبت توصیف کرده بود.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته بود که با توجه به به رفتار منطقی فرانسه پس از اینکه در گذشته نقش «پلیس بد» را بازی می‌کرد، «توافق خوب نزدیک است.» سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که این روزها به عنوان سخنگوی هیات ایرانی در وین ایفای نقش می‌کند و به جای آنها پای میز مذاکره با آمریکا و اروپا می‌نشیند نیز می‌گوید اینکه همه طرف‌ها برای یافتن راه‌کار آمادگی نشان می‌دهند، نکته مثبتی است.

اما مقامات آمریکا درباره خوش‌بینی نسبت به پیشرفت مذاکره‌ها ابراز تردید کردند و می‌گویند زود است که در این مورد قضاوت کنیم. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات دولت بایدن در هفته‌های اخیر بارها تاکید کرده‌اند که برای دستیابی به توافق با ایران چند هفته فرصت داریم، نه چند ماه. موضوع گزینه‌های دیگر در صورت شکست دیپلماسی نیز به طور کلی و مبهم از سوی مقامات دولت بایدن مطرح شده است. اما زمان همچنان درحال سپری شدن است و دولت بایدن نه تصویر روشنی از فرجه باقی‌مانده ارایه داده و نه گزینه‌هایی که می‌گوید در صورت شکست دیپلماسی به آنها روی می‌آورد.

این در حالی است که پیشنهاد توافق موقت که مقامات دولت بایدن مطرح کرده‌اند نیز در تهران مورد استقبال قرار نگرفته است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه احتمال دستیابی به یک توافق موقت را رد کرد و گفت تهران به دنبال یک توافق معتبر است.

توافق معتبر از نگاه جمهوری اسلامی ایران توافقی است که در آن بیشترین امتیازها شامل لغو تحریم‌ها ارایه شود و آمریکا تضمین دهد نه تحریم‌ها را بازمی‌گرداند و نه بار دیگر از توافق خارج می‌شود.

خواسته‌هایی که از نگاه کارشناسان باتوجه به قوانین داخلی آمریکا دست‌یافتنی نیست.

همزمان معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز به وین رفت‌و‌آمد دارد و درباره هفت میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران در دو بانک این کشور مذاکره می‌کند.

آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران در کره شمالی با چراغ سبز آمریکا در مقایسه با لغو همه تحریم‌ها برای دولت بایدن هزینه سیاسی کمتری دارد.

اما تهران پیشتر پیشنهاد دولت بایدن مبنی بر آزادسازی بخشی از این اموال بلوکه شده را نپذیرفته بود.

ضعف دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران از نگاه بسیاری از کارشناسان مهمترین عامل ادامه بن‌بست کنونی در وین به‌شمار می‌رود.