قزاقستان: «تروریست‌های آسیای میانه و افغانستان» عامل تشدید بحران‌اند

آمار حکومتی حاکی از کشته شدن ۱۶۴ معترض در قزاقستان است

دولت قزاقستان به بهانه مبارزه با «تروریست»‌ها معترضان را  سرکوب می‌کند-Ruslan PRYANIKOV / AFP

یک هفته پس از بحران قزاقستان، مقام‌های سیاسی این کشور، به نقش آنچه که جهادی‌های افغانستان خوانده شده در این درگیری‌ها اشاره کردند.

قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان در تازه‌ترین اظهاراتش «تروریست»‌های کشورهای آسیای میانه، افغانستان و خاورمیانه را در بحران جاری دخلی می‌داند. بیانیه حکومت قزاقستان می‌گوید، «شورش در قزاقستان از قبل سازماندهی‌ شده بود.» در این خبرنامه به نقل از رئیس‌جمهوری قزاقستان آمده است: «هدف اصلی آشکار بود، بر‌هم زدن نظم، تخریب اماکن دولتی و تصاحب قدرت. این تلاشی برای کودتا بود.»

رئیس‌جمهوری قزاقستان ادعا می‌کند، «تروریست‌ها پشت اعتراض‌کننده‌ها پنهان شده بودند و می‌خواستند قدرت را در این کشور به دست بگیرند.» در همین حال خبرگزاری روسی تاس به نقل از آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا نوشت، «هزاران جهادگر در ویران کردن قزاقستان نقش داشتند.» او در صفحه فیس‌بوک سفارت روسیه در آمریکا نوشت: «با بحران خروج آمریکا از افغانستان تعدادی از تروریست‌ها به‌سوی کشورهای آسیای میانه برای ناآرام‌سازی این کشورها حرکت کرده‌اند.»

آنتونوف افزود، در میان شورشیان، تروریست‌ها نیز حضور داشتند و می‌خواستند دولت قزاقستان را ساقط کنند. او گفت: «این تلاش جدیدی برای شورش افراد مسلح و غارتگران است و من مطمئنم نهادهای دولتی قزاقستان وضعیت را تحت کنترل درآورده و تروریست‌ها را از خاک این کشور ریشه‌کن خواهند کرد.»

روسیه برای همکاری با قزاقستان در سرکوب اعتراض‌ها، دو هزار نیروی ویژه فرستاده است. رئیس‌جمهوری قزاقستان می‌گوید از این نیروها برای مقابله با «تروریست»‌ها استفاده شد و پس از بازگشت آرامش به قزاقستان دوباره به روسیه برمی‌گردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توقایف همچنین گزارش رسانه‌های بین‌المللی در مورد شلیک مستقیم به اعتراض‌کننده‌ها را رد کرد و رسانه‌ها را به گزارش  جانبدارانه متهم کرد. او گفت، به‌سوی هیچ اعتراض ‌کننده‌ای شلیک نشده است.

اعتراض‌های مردمی در قزاقستان از دوم ژانویه در این کشور آغاز شد و نخست در اعتراض به افزایش قیمت مواد سوخت شکل گرفت؛ اما با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی قزاقستان در سراسر این کشور گسترش یافت. معترضان توانستند تعدادی از اماکن دولتی را نیز به تصرف خود دربیاورند؛ اما با ورود نیروهای ویژه روسی و تشدید خشونت‌ها علیه اعتراض‌کننده‌ها، اوضاع پس از یک هفته به کنترل دولت قزاقستان درآمده است. اعضای سازمان همکاری‌های جمعی که شامل روسیه و کشورهای آسیای میانه است، ادعا می‌کنند، تروریست‌ها و جهادی‌ها در حال نفوذ در کشورهای آسیای میانه‌اند. پیش‌ازاین هم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مدعی شده بود، پس از خروج آمریکا از افغانستان و سقوط جمهوریت، افراط‌گرایان در حال نفوذ به داخل کشورهای آسیای میانه‌اند.

ناآرامی‌های قزاقستان با تلفات گسترده انسانی همراه بود. سازمان اطلاعات امنیتی این کشور در اعلامیه‌ای تلفات معترضان را ۱۶۴ نفر اعلام کرد. هرچند ساعاتی بعد اظهارات خود را پس گرفت و آمار تلفات را اشتباه عنوان کرد. بااین‌حال به گزارش رسانه‌ها، دولت قزاقستان به بهانه مبارزه با تروریست‌ها، معترضان را با خشونت سرکوب می‌کند.

 

بیشتر از جهان