زنان سعودی می‌توانند مجوز تاکسی بگیرند

آن‌ها پیش‌تر اجازه کار کردن به‌عنوان راننده برای اوبر و کریم، برنامه‌های آنلاین فراخوان تاکسی را داشتند

از زمان پایان ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی تاکنون بیش از ۱۷۴هزار زن سعودی گواهینامه رانندگی گرفته‌اند- Amer HILABI / AFP

حدود چهار سال پس از اجرایی‌شدن تصمیم تاریخی برای پایان ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی، بنابر اعلام اداره‌کل راهنمایی و رانندگی این کشور، آن‌ها از این پس می‌توانند با گرفتن مجوز، به‌عنوان راننده تاکسی فعالیت کنند.  

براساس بیانیه اداره‌ راهنمایی و رانندگی عربستان سعودی، زنان می‌توانند برای دریافت «مجوز عمومی تاکسی» در هر یک از ۱۸ آموزشگاه رانندگی در شهرهای سراسر کشور، ازجمله ریاض، جده، جازان، عسیر، نجران، جوف، حائل و طائف درخواست دهند.

بنابر آن‌چه اعلام شده است، هزینه درخواست مجوز تاکسی ۲۰۰ ریال سعودی (۵۳ دلار) خواهد بود. 

دولت سعودی ضمن اعلام تصمیم صدور مجوز تاکسی برای زنان، تاکید کرد این تغییر یکی از مجموعه اقدام‌هایی است که به‌عنوان بخشی از راهبرد «چشم‌انداز ۲۰۳۰»  شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی انجام می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان سعودی علاوه‌بر هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور، افزایش نقش زنان در زندگی عمومی را نیز در برنامه دارد. براساس گزارش اداره آمار عربستان سعودی، مشارکت زنان در بازار کار کشور از ۱۹درصد در سال ۲۰۱۶، به ۳۳درصد در سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش یافته است.

براساس گزارش‌ها، اعلامیه دولت درمورد صدور مجوز تاکسی برای زنان و این فرصت شغلی جدید، مورد استقبال زنان سعودی قرار گرفته است.

در ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۱۷ (پنجم مهرماه ۱۳۹۶) ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان سعودی اعلام کرد که محدودیت رانندگی برای زنان در آن کشور پایان خواهد یافت و از ژوئن ۲۰۱۸ (تیرماه سال ۱۳۹۷) نخستین گواهینامه‌های رانندگی برای زنان صادر شد. از آن زمان تاکنون بیش از ۱۷۴هزار زن سعودی گواهینامه رانندگی گرفته‌اند. 

پس از آن، تعدادی از مشاغل در حوزه حمل‌ونقل به‌روی زنان سعودی باز شده است، از جمله رانندگی قطار، پرواز با هواپیما و حتی راندن اتومبیل‌های مسابقه. حکم مربوط به حق رانندگی زنان، همچنین به آن‌ها اجازه می‌داد تا به عنوان راننده برای تاکسی‌هایی که به‌صورت آنلاین فراخوانده می‌شوند، مانند اوبر و کریم، کار کنند.