کنشگر زن قطری پس از ماه‌ها غیبت از سلامتی و امنیت خود خبر داد

نوف مدید از چگونگی رفتار با زنان در جامعه محافظه‌کار خود انتقاد کرده بود

نوف مدید، کنشگر زن قطری- ScreenGrab/ Twitter

کنشگر زن قطری که در پی تهدیدهای خانواده‌اش، از بریتانیا درخواست پناهندگی کرده بود، پس از چهار ماه غیبت دوباره در رسانه‌های اجتماعی ظاهر شد.

«نوف مدید» از مکانی نامعلوم بر روی توییتر ویدیویی منتشر کرد که در آن از امنیت و سلامت خود خبر می‌دهد.

او با حجابی سیاه بر سر و لبخندی بر لب، در آن ویدیو می‌گوید: «نوف اینجاست. نوف زنده است. نوف نمرده است.»

او در نوشته دیگری گفت: «من خوبم. تندرستم و در امنیت هستم»، اما توضیحی درباره چند ماه غیبت خود نداد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوف مدید پس از رها کردن درخواست پناهجویی‌اش در بریتانیا، در ماه اکتبر به قطر بازگشت اما دیگر هیچ نوشته‌ای از او منتشر نشد. از آن زمان، کاربران بسیاری با «هشتگ» «نوف کجاست» جویای خبری از سرنوشت او بودند. 

مدید از چگونگی رفتار با زنان در جامعه محافظه‌کار خود انتقاد کرده بود و در توییتر ادعا کرد که خانواده‌اش در پی صدمه زدن به او هستند. 

اکنون مدید می‌گوید حساب کاربری نوینی در توییتر باز کرده است، چرا که گذرواژه حساب پیشینش را از دست داده است. حساب پیشین توییتر او ۱۶هزار دنبال کننده داشت. 

او همچنین در توییتر تصاویری از بالون‌های رنگین و یک کیک منتشر کرد که بر روی آن نوشته شده است: «به خانه خوش آمدی»، و در آن از وزیر خانواده و مسائل اجتماعی قطر سپاسگزاری می‌کند. 

روثنا بگوم، پژوهشگر ارشد حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر، می‌گوید: «امیدوارم این اقدام نشان‌دهنده  دخالت مقامات قطر باشد برای اطمینان از این که او می‌تواند مستقل و آزاد زندگی کند. ما از مقامات قطر می‌خواهیم از او حمایت کنند و به آزادی بیان و تشکل‌یابی او احترام بگذارند. »

نوف مدید از طریق رسانه‌های اجتماعی، قوانین سرپرستی قطر را به چالش گرفته بود. بر اساس این قوانین، زنان بالغ مجبورند برای فعالیت‌های روزمره خود از مردان اجازه بگیرند.  

بیشتر از جهان