کودکان مجروح انفجار مین در سیاه‌چادر درمان می‌شوند

۴۲ هزار کیلومترمربع از اراضی ایران به مین‌های باقیمانده از جنگ ایران و عراق آلوده‌اند

مین‌های به‌جامانده از جنگ ایران و عراق هر از چندگاهی از ساکنان مناطق مرزی ایران قربانی می‌گیرد - aftabir

خانواده کودکان ایلامی که در اثر انفجار مین در مرز مهران مجروح شده‌اند می‌گویند که به دلیل نبود امکانات درمانی مناسب مجبورند کودکان خود را با داروهای محلی مداوا کنند.

روز پنجشنبه، ۱۶ دی‌ماه، چهار کودک از عشایر استان ایلام به دلیل انفجار مین در شهرستان مرزی مهران زخمی شدند اما با گذشت چند روز پس از این حادثه، دو نفر آنان همچنان زیر سیاه‌چادر در حال مداوا شدن‌اند. یکی از این کودکان شش‌ساله و دیگری ۱۲ ساله است.

عبدالله مرادخانی، از بستگان این کودکان، با انتقاد از نبود امکانات درمانی مناسب به خبرگزاری ایلنا گفت که پس از وقوع حادثه، دو کودک به «بیمارستان امام حسین» شهر مهران اعزام شدند و از آنجا نیز به تشخیص پزشکان، کودکان را به بیمارستان امام خمینی اعزام کردند اما در این بیمارستان، تنها پانسمان‌ دو کودک را عوض کردند و گفتند که اینجا چشم‌پزشک نداریم و باید آن‌ها را به مطب خصوصی ببرید.

او با بیان اینکه کودکان مجروح را با «شرایط وخیم» به خانه (سیاه چادر) در مهران بردند، گفت: «همان شبی که از ایلام بازگشتند به دلیل جراحات فراوان و عفونت غیرقابل‌کنترل چشم و گوش دوباره آن‌ها را به بیمارستان مهران منتقل کردند اما پس از چهار ساعت معطلی، کادر درمان رسیدگی مناسبی صورت ندادند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مرادخانی، مسئولان بیمارستان در نهایت به خانواده کودکان گفتند که نمی‌توانند «هیچ کاری» برایشان انجام دهند جز اینکه پانسمان‌هایشان را عوض کنند. خانواده کودکان نیز به ناچار زخم آنان را با داروهای سنتی مداوا می‌کنند.

عرفان و ذوالفقار فرضی و سالار و ذوالفقار مرادخانی، کودکانی‌اند که در اثر انفجار مین در شهر مرزی مهران مجروح شده‌اند. از میان آنان ذوالفقار فرضی به دلیل شدت جراحت و قطع پا به بیمارستانی در تهران منتقل شده است.

مین‌های به‌جامانده از جنگ ایران و عراق هر از چندگاهی از ساکنان مناطق مرزی ایران قربانی می‌گیرد. اغلب این قربانیان نیز کودکانی‌اند که در مناطق آلوده به مین بازی می‌کنند یا دام‌های خود را چرا می‌برند.

کمتر از یک ماه پیش نیز یک کودک ۱۰ ساله به دلیل انفجار مین، در منطقه مرزی ابوغویر جان خود را از دست داد. او نیز در محل سانحه مشغول چرای احشام خود بود که بر اثر برخورد احشام با مین ضدنفر، ترکش حاصل از انفجار مین به سینه‌اش اصابت کرد.

 بر اساس گزارش روزنامه اعتماد، شمار افرادی که در یک سال منتهی به آبان ۱۴۰۰ بر اثر انفجار مین کشته یا مجروح شدند، ۲۳ نفر بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در حال حاضر حدود ۴۲ هزار کیلومترمربع از اراضی ایران به مین‌های باقیمانده یا عمل نکرده از جنگ ایران و عراق آلوده است. با این‌حال جمهوری اسلامی ایران ‌همچنان به تولید و کاشت مین‌های ضدنفر ادامه می‌دهد و برخلاف توافق‌نامه‌های بین‌المللی، ادعا می‌کند استفاده از این مین‌ها تنها راه موثر برای تامین امنیت مرزهای طولانی این کشور است.