«دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار می‌شود»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق همچنین به «ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بزرگ» میان دو کشور ایران و عربستان سعودی اشاره کرد

ایرج مسجدی درباره زمان برگزاری دور پنجم این گفت‌وگوها جزئیات بیشتری ارائه نداد- عکس از میدل ایست نیوز

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق می‌گوید که بغداد به‌زودی میزبان دور پنجم گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی خواهد بود.

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، روز چهارشنبه، ۱۵ دی، در گفت‌وگو با رسانه عراقی العهد، به «ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بزرگ» میان دو کشور ایران و عربستان سعودی اشاره و بر گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای حل تنش‌ها تاکید کرد.

این مقام ایرانی درباره زمان برگزاری دور پنجم این گفت‌وگوها جزئیات بیشتری ارائه نداد.

عربستان سعودی به‌تازگی با صدور ویزا برای سه دیپلمات جمهوری اسلامی ایران که در دفترسازمان همکاری‌های اسلامی، واقع در جده، فعالیت خواهند کرد، موافقت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دی‌ماه ۱۳۹۴، روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان در پی حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران قطع شد. در مشهد نیز به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر حمله شد. حمله‌کنندگان به اعدام یک روحانی تندرو شیعه در عربستان سعودی معترض بودند. از آن زمان، روابط رسمی میان دو کشور قطع شده است.

در سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در بسیاری از مناقشات منطقه‌ای، غیرمستقیم با یکدیگر دچار اختلاف هستند. در یمن، جمهوری اسلامی ایران از شورشیان حوثی پشتیبانی می‌کند و عربستان پشتیبان دولت قانونی این کشور است. با این حال، تحولات منطقه‌ای نشان‌دهنده دور تازه‌ای از کاهش تنش‌ها در منطقه‌ و تلاش برای ایجاد ثبات از طریق همکاری است؛ کاهش تنش میان قطر و دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیح فارس از یک سو و طرح‌های امارات و ترکیه برای گسترش روابط اقتصادی از سوی دیگر، حاکی از بهبود روابط میان قدرت‌های اصلی منطقه‌ است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت‌وگو با العهد، بر اتصال شبکه ریلی میان ایران و عراق هم تاکید کرد و آن‌ را تسهیل‌کننده بازرگانی و ترانزیت بین‌المللی دانست.

گفتنی است که در روزهای اخیر، رسانه‌های اماراتی و ترک از طرح ایجاد راهی زمینی میان دبی و استانبول سخن گفته‌اند که می‌تواند جایگزین راه‌های دریایی و هوایی کنونی شود و هزینه‌ و زمان جابه‌جایی کالاها را بسیار کوتاه‌تر کند.