واکنش کاخ سفید به تهدید رئیسی: مخاطبان خاص خودش را دارد

جن ساکی گفت، اولویت مذاکرات وین بازگشت دوجانبه به تعهدات است نه اظهارات رهبران

جن ساکی گفت ابراهیم رئیسی سیاست‌های خودش را دارد-MANDEL NGAN / AFP

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به تهدید ابراهیم رئیسی علیه رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت: «نظر صریحی ندارد.»

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس خواستار محاکمه و قصاص دونالد ترامپ و مایک پومپئو شده بود که دستور حذف سلیمانی را صادر کردند.

سلیمانی ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در بغداد کشته شد. فرمان این حمله را دونالد ترامپ، رییس‌جمهور وقت آمریکا صادر کرد.

او همچنین تهدید کرد اگر رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه پیشین آمریکا به دادگاه نروند و قصاص نشوند، مسلمانان جهان انتقام سلیمانی را از آنها خواهند گرفت.

جن ساکی در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت که ابراهیم رئیسی نیز مانند رهبران کشورهای دیگر سیاست‌های خودش را دارد و برای مخاطبان خود صحبت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساکی در واکنش به خبرنگاری که درباره پیامد این تهدید برای مذاکرات هسته‌ای جاری در وین پرسید، گفت: «در حال حاضر رابرت مالی، نماینده ویژه هدایت تیم آمریکا در دور هشتم مذاکرات وین را بر عهده دارد که سوم ژانویه از سرگرفته است. پیشرفت اندکی در گفت‌و‌گو‌های هفته گذشته داشتیم و امیدواریم پیشرفت ادامه داشته باشد.»

ساکی در ادامه گفت که اگر به زودی به درکی مشترک درباره بازگشت دوجانبه به تعهدات نرسیم، پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را از بین می‌برد.

ساکی تاکید کرد که اولویت آمریکا بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای است.

سخنگوی کاخ سفید گفت که انتظار دارد مذاکرات بر این موضوعات متمرکز باشد نه اظهارات هیچ رهبری در جهان.

دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین در حالی برگزار می‌شود که تردید‌ها نسبت به‌چشم‌انداز این گفت‌و‌گو‌ها بیش از هر زمان دیگری است و طرف‌ها اظهارات متناقضی را مطرح می‌کنند.