چرا شبه‌نظامیان حوثی در سالگرد مرگ قاسم سلیمانی یک بیمارستان صحرایی را ربودند؟

شبه‌نظامیان حوثی پیش از ربودن این کشتی رفت‌وآمد و فعالیت‌های آن را تحت نظر داشته‌اند

شبه‌نظامیان حوثی اخبار مربوط به ربودن کشتی باری روابی را در دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی منتشر کردند - marinemonks

ساعت ۱۱:۳۵ شب۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۰ برابر با دوم ژانویه ۲۰۲۲، شبه‌نظامیان حوثی وابسته به سپاه قدس یک کشتی باری کوچک اماراتی به نام روابی در فاصله ۲۳ مایلی از پایانه دریایی (بندر) راس عیسی را ربودند. مقام‌های اماراتی محموله کشتی موردنظر را تجهیزات بیمارستانی اعلام کردند که از بندر جیزان در عربستان در راه جزیره سقطری در اقیانوس هند بود. شبه‌نظامیان حشد‌الشعبی از این کشتی و محموله آن فیلم‌برداری کردند و تجهیزات آن را که متعلق به یک بیمارستان صحرایی نیروی زمینی سلطنتی عربستان سعودی بود، به نمایش گذاشتند.

شبه‌نظامیان حوثی اخبار مربوط به ربودن کشتی باری روابی را در دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، یعنی سیزدهم دی‌ماه منتشر کردند. سخنگویان نظامی انصارالله جنگ‌افزارهای نظامی توقیف‌شده از این کشتی را مهم اعلام کردند درحالی‌که بر اساس تصاویر منتشرشده، این کشتی حامل چند کامیون و وانت لند‌کروز مستهلک و تجهیزاتی برای برپایی یک بیمارستان صحرایی به همراه چند سلاح سبک بود.

بزرگنمایی توقیف و ربودن این کشتی کوچک اماراتی در حقیقت بخش کوچکی از اقدام‌های شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس در سالگرد مرگ قاسم سلیمانی بود. اقدام‌های دیگر شامل دو حمله شبه‌نظامیان حشد‌الشعبی با پهپادهای انتحاری علیه بخش نظامی فرودگاه بین‌المللی بغداد و همچنین پایگاه هوایی عین‌الاسد بود که به علت ساقط شدن پهپاد‌ها ناکام ماندند.

حمله‌های کوچک شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس در سالگرد مرگ قاسم سلیمانی در راستای افزایش روحیه آن‌ها صورت می‌گیرد. این اقدام‌ها که عمدتا در عراق و سوریه با شکست مواجه می‌شوند در رسانه‌های این شبه‌نظامیان مانند صفحات تلگرامی متعلق به واحدهای روابط عمومی حشد‌الشعبی بزرگنمایی می‌شوند تا اثری مثبت بر سلامت روانی و روحیه شبه‌نظامیان وابسته به رژیم تهران داشته باشد. شبه‌نظامیانی که به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به دستور رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده آمریکا، دونالد ترامپ روحیه خود را از دست دادند.

چگونه شبه‌نظامیان حوثی کشتی روابی را توقیف کردند؟

ساعت ۲۰:۳۵ شب دوم ژانویه ۲۰۲۲ برابر با ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۰، خدمه کشتی اماراتی روابی یک پیام کمک به کشتی‌های نظامی و غیرنظامی در حال تردد در دریای سرخ مخابره کردند. در این پیام، خدمه کشتی از حمله یک گروه قایق ناشناس به کشتی موردنظر خبر دادند. آن‌ها در لحظه مواجهه با شبه‌نظامیان حوثی تنها مجهز به یک سلاح هجومی غیر خودکار سی زد ۸۵۸ با ۳۹ گلوله بودند که مسلما در برابر ده‌ها شبه‌نظامی حوثی مسلح به انواع جنگ‌افزارها کارساز نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محل ربودن کشتی در منطقه‌ای واقع میان جزیره سقطری در جنوب یمن و بندر جیزان عربستان و در فاصله ۲۳مایلی از پایانه دریایی (بندر) راس عیسی اعلام شد. به نظر می‌رسد که شبه‌نظامیان حوثی پیش از ربودن این کشتی رفت‌وآمد و فعالیت‌های آن را تحت نظر داشته‌اند و درنهایت پس از کسب اطلاع از بارگیری یک محموله نظامی تصمیم گرفتند تا این کشتی را در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی بربایند. آن‌هم در شرایطی که هیچ کشتی نظامی متعلق به ائتلاف سعودی در نزدیکی آن قرار نداشت و این کشتی تنها یک خدمه مسلح داشت.

مهم نبودن ادوات نظامی حمل شده در این کشتی سبب شده بود تا خدمه آن تنها با یک سلاح هجومی غیر خودکار از خود و محموله‌ محافظت کنند. این مسئله متعاقبا به شبه‌نظامیان حوثی کمک کرد تا بدون از دست دادن نیروهایشان به‌راحتی و با استفاده از چند قایق تندرو و مواد منفجره‌ای که در نزدیکی کشتی منفجر کردند آن را متوقف کنند و بربایند. گزارش‌های ضدونقیضی از استفاده شبه‌نظامیان حوثی از یک قایق هدایت از راه دور و انتحاری در جریان این عملیات وجود دارد. قایقی که در نزدیکی این کشتی منفجر شد و خدمه آن را مجبور به کاهش سرعت آن کرد.

درباره ادوات توقیف‌شده در کشتی روابی چه می‌دانیم؟

تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که تمامی ادوات توقیف‌شده دارای نشان نیروی زمینی سلطنتی عربستان سعودی و عمدتا اجزای یک بیمارستان صحرایی بودند که از بندر جیزان در عربستان سعودی به سمت جزیره سقطری واقع در اقیانوس هند در حرکت بوده‌اند. جزیره‌ای که از تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ تحت کنترل نیروهای نظامی امارات متحده عربی است. مدتی پس از تصرف جزیره، نیروهای نظامی عربستان سعودی نیز که از اعضای ائتلاف عربی است نیز یک مقر نظامی کوچک در نزدیکی فرودگاه آن تاسیس کردند.

ادوات توقیف‌شده شامل خودروهای سبک، سنگین، اقلام بیمارستانی، قایق‌های نجات، سلاح سبک و شماری از تجهیزات پشتیبانی برای برپایی یک بیمارستان صحرایی در جزیره سقطری و کمک به مردم محلی و همچنین نیروهای نظامی عربستان سعودی بود. سه دستگاه وانت لندکروز تک‌کابین اچ ضد جی ۷۹ با نشان هلال‌احمر بر روی کاپوت، دو دستگاه آمبولانس لندکروز اچ ضد جی ۷۸ و یک دستگاه خودروی هاموی (HMMWV) مجهز به آنتن ارتباط ماهواره‌ای (فراهم‌کننده امکان ارتباط بیمارستان صحرایی با مقر فرماندهی) تنها خودروهای توقیف‌شده در کشتی روابی بودند.

ازآنجاکه ادوات توقیفی متعلق به یک بیمارستان صحرایی بودند، لذا دو دستگاه قایق نجات متعلق به مرزبانی عربستان سعودی نیز به همراه آن‌ها بود تا در عملیات جست‌وجو و نجات در اطراف جزیره مورداستفاده قرار گیرد. این قایق‌ها از نوع هاریکن ساخته شرکت فرانسوی زودیاک میل پرو (Zodiac Milpro) بودند.

دیگر اقلام توقیفی شامل پنج دستگاه کامیون است؛ یک دستگاه کامیون مستهلک مرسدس بنز ۱۹۲۴ تانکر سوخت، یک دستگاه کشنده بنز اس‌کی ۲۶۳۸، یک دستگاه کشنده آمریکایی‌ ام‌۹۳۱، یک دستگاه کامیون آمریکایی‌ ام‌۹۳۴ حامل یک اتاق تمیز جراحی و یک کامیون کشنده اوشکوش. به همراه این اقلام، دو تریلر بزرگ حامل اجزای بیمارستان شامل اتاق جراحی و محل بستری بیماران و یک ژنراتور برق قرار داشت.

ازآنجاکه بیمارستان صحرایی در راه انتقال به جزیره سقطری متعلق به نیروی زمینی سلطنتی سعودی بود طبیعتا این نیروهای نظامی برای دفاع از خود نیازمند ادوات نظامی بودند که درون یک کانتینر کوچک حمل می‌شد. این ادوات شامل مقادیری مسلسل هجومی‌ای کی-۱۰۳، خشاب‌های اضافی، کیت‌های تنظیف، چراغ‌قوه، جلیقه‌های ضدگلوله و کلاه محافظ کامپوزیتی بودند. با نمایش این جنگ‌افزارها، شبه‌نظامیان حوثی ادعا کردند تمامی محموله توقیف‌شده ادوات نظامی بوده است درحالی‌که نشان هلال‌احمر بر بدنه و سایر اقلام بیمارستانی توقیف‌شده به‌وضوح قابل رصد بود.

اگرچه اقدام شبه‌نظامیان حوثی در ربودن یک کشتی حامل یک بیمارستان صحرایی نمی‌تواند ارزش نظامی قابل‌توجهی داشته باشد، اما رهبران این گروه وابسته به سپاه قدس هم‌اکنون با استفاده از تصاویر و فیلم‌های تهیه‌شده از این بیمارستان صحرایی دست به اجرای یک عملیات روانی و تبلیغاتی در راستای افزایش روحیه شبه‌نظامیان خود در سالگرد قتل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، زده‌اند. اقدامی تبلیغاتی که کم‌وبیش سایر شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس در روزهای گذشته چه در عراق و سوریه و چه در نوار غزه اجرا کردند.

 
دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه