گوزن‌ها هم از کرونا در امان نماندند

در برخی ایالت‌های آمریکا، انسان‌ها عامل ابتلای گوزن‌های وحشی به کووید‌ـ‌۱۹ بوده‌اند

تاکنون هیچ موردی از انتقال کرونا از گوزن‌ به انسان‌ گزارش نشده است‌ـ JEAN-FRANCOIS MONIER / AFP

یافته‌های پژوهشی جدید حاکی از رواج گسترده کووید میان گوزن‌ها است.

انسان‌ها عامل ابتلای گوزن‌های وحشی به کووید‌ـ‌۱۹ در برخی ایالت‌های آمریکا بوده‌اند. شواهد نشان می‌دهند که این بیماری میان این گروه جانوری در حال گسترش است.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، دانشمندان با بررسی رطوبت بینی گوز‌ن‌های دم‌سفید در ایالت اوهایو دریافته‌اند که دست‌کم در شش مورد جداگانه، این ویروس از انسان‌ به گوز‌ن‌ سرایت پیدا کرده است.

بر اساس یافته‌های پژوهشی دیگر که روی گوزن‌هایی انجام شد که در ایالت آیووا شکار یا در تصادف‌های جاده‌ای کشته شده‌ بودند، ویروس کرونا میان این جانوران شیوع گسترده‌ای دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون هیچ موردی از انتقال کرونا از گوزن‌ به انسان‌ گزارش نشده است؛ اما دانشمندان می‌گویند امکان آن وجود دارد.

این نتایج نشان می‌دهند که سلامت انسان‌ها و جانوران به یکدیگر گره خورده است و بی‌توجهی به وضعیت این بیماری در گونه‌های جانوری می‌تواند مدت همه‌گیری را طولانی‌تر کند.

اگر این ویروس در جانوران جهش تازه‌ای پیدا کند و سپس، دوباره به انسان‌ منتقل شود، می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.

خطر دیگر آن است که اگر سویه‌ای در‌ جمعیت انسان‌ها از بین برود اما میان گونه‌های جانوری زنده بماند، در آینده دوباره میان انسان‌ها بازمی‌گردد.

زیست گوز‌ن‌ها گله‌ای است و آن‌ها بینی یکدیگر را لیس می‌زنند که همین می‌تواند به شیوع سریع ویروس میان آن‌ها منجر شود.

در پژوهش دانشگاه اوهایو روی ۳۶۰ گوزن وحشی آزاد، نتیجه آزمایش کووید ۳۵.۸ درصد آن‌ها مثبت بود. در پژوهشی دیگر، از میان ۲۸۳ نمونه بررسی‌شده، ۹۴ مورد به ویروس مبتلا بوده‌اند.

همچنین، دانشمندان در بررسی ۶۲۴ نمونه خون از گوزن‌های وحشی در ایالت‌های ایلینوی، میشیگان، نیویورک و پنسیلوانیا، دریافتند که ۴۰ درصد از نمونه‌های گرفته‌شده در سال جاری حاوی پادتن‌هایی است که نشان می‌دهد پیش‌تر به کرونا مبتلا شده بودند.

بیشتر از جهان