طالبان در بلخاب گروه نظامی ویژه ۴۰۰ نفری ایجاد می‌کند

طالبان در تلاش است تا پیش از فرا رسیدن فصل بهار، نیروهای زبده‌ خود را به نقاط آسیب‌پذیر منتقل کند

به نظر می‌‌رسد دلیل اصلی این اقدام نگرانی از ظهور گروه‌های ضد‌طالبان در بلخاب است‌ـ روزنامه هشت صبح

طالبان تصمیم دارد در شهرستان بلخاب استان سرپل در شمال افغانستان، یک گروه نظامی ویژه متشکل از ۴۰۰ جنگجوی زبده و باتجربه ایجاد کند.

یک منبع در بلخاب به ایندیپندنت فارسی گفت که مولوی الماس، از فرماندهان این گروه در بلخاب، تصمیم به ایجاد یک گروه نظامی در مرکز آن شهرستان را روز جمعه ۱۰ دی‌، ابلاغ کرد. به نقل از این منبع، ابتدا ۲۰۰ نفر از جنگجویان باتجربه طالبان در این گروه نظامی جذب می‌شوند و سپس، شمار اعضای آن افزایش می‌یابد. همچنین قرار است در مرکز بلخاب یک مرکز آموزش‌ نظامی برای طالبان ایجاد شود. به نقل از این منبع، مولوی الماس در ملاقات با متنفذان قومی بر اهمیت بلخاب از لحاظ اقتصادی برای طالبان تاکید و هدف از تشکیل این گروه نظامی را محافظت از معادن آن شهرستان اعلام کرد.

این منبع افزود: «مولوی مهدی مجاهد، رئیس اداره اطلاعات طالبان در بامیان که از اهالی بلخاب و از رقبای مولوی الماس است، به‌تازگی در جلسه با متنفذان قومی در بلخاب گفته است که در صورت ایجاد گروه نظامی ویژه در مرکز بلخاب، تمامی اعضای آن باید از میان مردمان بومی انتخاب شوند و غیربومی‌ها نباید به بلخاب بیایند.» مولوی مهدی مجاهد از قوم هزاره است و بیشتر ساکنان بومی بلخاب را نیز هزاره‌ها تشکیل می‌دهند. او تنها فرمانده هزاره در صفوف طالبان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور این منبع، هرچند طالبان دلیل ایجاد گروه نظامی و مرکز آموزش‌ نظامی در بلخاب را حفاظت از معادن زغال سنگ اعلام کرده، دلیل اصلی این اقدام نگرانی از ظهور گروه‌های ضد‌طالبان در بلخاب است. در ۲۵ سالی که از ظهور طالبان می‌گذرد، جنگجویان این گروه برای نخستین بار در ماه اوت و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، به بلخاب وارد شدند. در دهه ۱۹۹۰، زمانی که طالبان بیش از ۹۰ درصد جغرافیای افغانستان را در اختیار داشت، با وجود اینکه بارها به بلخاب حمله کرد، موفق نشد آن را تصرف کند.

 در آن زمان، بخشی از نیروهای اتحاد شمال که علیه طالبان می‌جنگیدند، به‌ویژه نیروهای حزب جنبش ملی و حزب وحدت، در بلخاب مستقر بودند و از همان‌جا نفوذ خود در سایر شهرهای شمالی را گسترش می‌دادند. در آخرین ماه‌های حاکمیت دولت پیشین افغانستان نیز صدها نیروی مسلح مردمی در بلخاب علیه طالبان می‌جنگیدند و نیروهای طالبان تا آخرین ساعات سقوط دولت مرکزی، موفق نشدند در هیچ منطقه‌ای از بلخاب پیشروی کنند. پس از فرار اشرف غنی که به فروپاشی دولت منجر شد، مبارزان مردمی بلخاب نیز سلاح‌هایشان را به طالبان تحویل دادند و قرارگاه‌های نظامی‌ را ترک کردند.

یک منبع نزدیک به شورای عالی مقاومت ملی می‌گوید که طالبان در تلاش است تا پیش از فرا رسیدن فصل بهار که زمینه برای جنگ‌های چریکی در افغانستان مهیا می‌‎شود، نیروهای زبده‌ خود را به نقاط آسیب‌پذیر منتقل کند. به باور این منبع، هدف از ایجاد قطعه نظامی ویژه در بلخاب، جلوگیری از ظهور مجدد نیروهای ضدطالبان در آن منطقه است چون علاوه بر ضد طالبان‌ بودن مردم بلخاب، این منطقه پناهگاه خوبی برای فعالیت‌های چریکی و نظامی است.