مرگ روزانه ۳۷ نفر در تصادفات جاده ای نوروزی

پلیس راهور ناجا اعلام کرد که در تعطیلات نوروزی سال ۹۸ روزانه ۳۷ نفر جان خود را در تصادفات جاده ای از دست دادند و این در حالیست که به گفته کمال هادیانفر، رئیس پلیس ناجا، این رقم ۳۳ درصد نسبت به سالهای پیش کاهش داشته است. این رقم در نوروز سال ۹۷ روزانه ۵۷ نفر بود.

به گزارش ایسنا، بیش از ۱۴ هزار نفر در ۱۰ ماه پایانی سال ۹۷ از همین طریق جان باختند که ۲۵ درصد از آنها متعلق به خودروی پراید و پس از آن، پژو و سمند است. گفتنی است نوروز امسال به دلایل سیل و باران های شدید روزانه بیش از ۴۰ محور مسدود بودند.

هنوز پراید مرگبارترین وسیله نقلیه است. این خودرو مقام دوم بی کیفیت ترین وسیله نقلیه را توسط سازمان استاندارد ایران به خود اختصاص داد. حتی در مقطعی قرار بود از این خودرو فقط برای ترددهای درون شهری استفاده شود که به دلیل پرمصرف بودن آن، پلیس راهنمایی و رانندگی از اجرای این طرح صرفنظر کرد. ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین سرانه فوت بر اثر تصادفات جاده ای را در دنیا داراست و به گزارش بیمه مرکزی، ایران پس از سیرالئون بالاترین میزان مرگ را در جاده ها دارد.

کارشناسان استاندارد نبودن خودروها، مشکلات جاده‌ها و رعایت نکردن قوانین راهنمایی رانندگی از سوی رانندگان را دلایل اصلی این تصادفات می دانند.