وزیر خارجه اسرائیل: مذاکرات وین نتیجه خوبی نخواهد داشت

«با کسانی که می‌خواهند نتیجه این گفت‌وگوها برای اسرائیل بهتر شود، همکاری می‌کنیم»

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل- Debbie Hill/Pool via REUTERS

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، می‌گوید گفت‌وگوهای وین نتیجه خوبی برای اسرائیل ندارد، اما اورشلیم در پی کاستن از زیان‌های آن است. 

به گزارش اورشلیم پست، روز دوشنبه، ۳ ژانویه، وزیر خارجه اسرائیل در نشستی رسانه‌ای به خبرنگاران گفت: «‌نخست‌وزیر، وزیر دفاع، و من گفته‌ایم که اسرائیل علیه هیچ توافقی نیست. یک توافق خوب چیز خوبی است. البته در این باره که توافق خوب به چه معنا است، بحث‌هایی در جریان است. ما نیز در این بحث‌ها بر سر میز نشسته‌ایم و جهان و طرفین گفت‌وگوها نیز سخنان ما را می‌شنوند. »

یائیر لاپید افزود: « گفت‌وگوهای وین، تا جایی که به ما برمی‌گردد، نتیجه خوبی نخواهد داشت. اما ما همیشه با کسانی که می‌خواهند نتیجه این گفت‌وگوها برای اسرائیل بهتر شود، همکاری می‌کنیم.»

وزیر خارجه اسرائیل تأکید کرد که آن کشور با موفقیت توانسته‌ است نگاه جهان را به تهدید هسته‌ای ایران و گفت‌وگوها بر سر آن جلب کند. 

او افزود: «ما احساس می‌کنیم که تا حدی، نمی ‌خواهم اغراق کنم، موفق شدیم که جهان را وادار کنیم به ما گوش فرادهد.»

یگ مقام ارشد دیپلماتیک به اورشلیم پست می‌گوید که اسرائیل در حالی که می‌کوشد بر فرآیند گفت‌وگوها اثر بگذارد، اما تعهدی به توافق ندارد و درنتیجه خود را آزاد می‌داند که دست به هرگونه اقدامی بزند. 

این منبع می‌افزاید که هدف اصلی اسرائیل جلوگیری از دستیابی ایران به پول هنگفت نقد، در صورت برچیده شدن تحریم‌ها است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او برای نمونه به هفت میلیارد دلار پول ایران در بانک‌های کره جنوبی اشاره می‌کند که بنا به ادعای ایران، قرار است صرف فعالیت‌های بشردوستانه شود، اما اسرائیل تأکید می‌کند که این پول در نهایت خرج گروه‌های نیابتی ایران در عراق و سوریه، و نیز پیشرفت برنامه‌ای هسته‌ای خواهد شد. 

گفت‌وگوهای وین روز دوشنبه و پس از وقفه‌ای به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، از سر گرفته شد.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند هیأت ایران درخواست دارد تمام تحریم‌های سال‌های اخیر آمریکا برچیده شوند، اما حاضر نیست در ازای آن امتیازی در برنامه هسته‌ای خود بپردازد و همزمان با گفت‌گوها، در حال افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم است.