تیراندازی همسایه‌ها: طالبان با مرزبانان ترکمنستان درگیر شدند

طالبان پیش از این نیز با مرزبانان ایرانی و پاکستانی درگیر شده‌اند

ترکمنستان سومین همسایه افغانستان است که نیروهای طالبان در چهار ماه گذشته با مرزبانان آن درگیر می‌شوند- HOSHANG HASHIMI / AFP

پیش‌ازظهر دوشنبه، ۱۳ دی، جنگجویان گروه طالبان به مرزبانان ترکمنستان که در حال گشت‌زنی در خطوط سرحدی میان ترکمنستان و شهرستان خمآب استان جوزجان بودند، حمله کردند. مقامات دولت ترکمنستان و طالبان تا کنون در مورد تلفات سخن نگفته‌اند، اما منابع محلی می‌گویند که به دو طرف تلفات وارد شده است.

منابع محلی در شهرستان خمآب در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که درگیری در روستاهای دهان‌حاجی و بوساغه بالا، پیش‌از‌ظهر روز دوشنبه آغاز شد و حدود سه ساعت ادامه یافت. در آن درگیری از سلاح‌های سبک و سنگین، از جمله آر.پی.جی، کلاشنیکف، و پی‌کا استفاده شده است. به نقل از منابع محلی، درگیری زمانی آغاز شد که مرزبانان ترکمنستانی، در خطوط مرزی مشغول گشت‌زنی بودند.

یک منبع آگاه در محل تایید کرد که در اثر آن درگیری،  یک خودرو نظامی مرزبانان ترکمنستان در آتش سوخت و دست‌کم چهار مرزبان کشته شده و سه تن دیگر زخمی شده‌اند. به نقل از آن منبع، پس از پایان درگیری، تانک‌های نظامیان ترکمنستانی و روسی در سرحد با افغانستان جابه‌جا شدند و طالبان از ترس حمله نظامیان روسی و ترکمنستانی، از نواحی مرزی عقب‌نشینی کردند. به گفته  او، یک جنگجوی طالبان نیز در جریان درگیری کشته شد.

همان منبع افزود که رهبری طالبان در جوزجان، به فرماندهان محلی این گروه در شهرستان خمآب دستور داد که از نواحی مرزی دور شوند و از هر گونه تحرکات نظامی خودداری کنند.

مقامات دولت ترکمنستان و  سران گروه طالبان هنوز در مورد درگیری نظامی در مرز میان دو کشور ابراز نظر نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هلال  بلخی، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در جوزجان، درصحبت با رسانه‌های محلی افغانستان، وقوع درگیری را تایید کرد، اما در مورد جزئیات و تلفات آن توضیحی نداد. بر اساس ادعای هلال بلخی، درگیری پس از آن آغاز شد که طالبان در خطوط مرزی، به گشت‎زنی شدند. او همچنین مدعی شد که چند روز قبل از آن درگیری، مرزبانان ترکمنستان یک شهروند افغان ساکن نواحی مرزی را کشتند و یک شهروند دیگر را زخمی کردند.

ترکمنستان سومین همسایه افغانستان است که نیروهای طالبان در چهار ماه گذشته با مرزبانان آن درگیر می‌شوند. پیش از این، جنگجویان طالبان در ایالت نیمروز با مرزبانان ایرانی، و در ننگرهار و کنر با مرزبانان پاکستانی درگیر شده‌اند.

اوایل دسامبر گذشته، ده‌ها جنگجوی مسلح طالبان به خطوط مرزی ایران که مرزبانان ایرانی در آن مستقرند، یورش بردند و ادعا کردند که چندین پاسگاه مرزی ایران را تصرف کرده‌اند. مقامات دولت ایران درگیری مرزی را ناشی از ناآشنایی طالبان با خطوط مرزی عنوان کردند و مدعی شدند که هیچ تلفاتی به دو طرف وارد نشده است.

همچنین، از سه هفته پیش نیز تنش‌هایی میان مرزبانان پاکستانی و طالبان در ننگرهار و کنر جریان داشته است. در تازه‌ترین مورد، طالبان مانع حصارکشی مرزبانان پاکستانی در خط دیورند شدند. 

درگیر شدن طالبان با مرزبانان کشورهای همسایه افغانستان، در حالی که سران این گروه ادعا می‌کنند خواهان روابط نیک با همسایه‌های افغانستان هستند، ممکن است کار آنان را در تعامل با کشورهای منطقه دچار مشکل کند.

افغانستان با کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان، و ایران مرز زمینی و بندرهای تجاری دارد. پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و مسلط شدن طالبان بر کشور، روسیه و کشورهای آسیای میانه از گسترش تروریسم در منطقه و به ویژه نفوذ تروریست‌ها از افغانستان به کشورهای خود، ابراز نگرانی کردند. 

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه، دوبار در مرزهای آسیای میانه با افغانستان رزمایش نظامی برگزار کرد، و اعلام کرد که آماده دفع هر گونه تهدید و تهاجم تروریست‌ها از خاک افغانستان به کشورهای آسیای میانه است. وقوع درگیری مرزی و دوام ارتباط و همکاری میان طالبان و گروه‌های تروریستی مانند جماعت‌الله، انصارالله، و تحریک اسلامی ازبکستان، ممکن است بر نگرانی کشورهای آسیای میانه بیفزاید.