عبدالله حمدوک از نخست‌وزیری سودان استعفا کرد

درپی ناکامی برای تشکیل کابینه و ادامه اعتراض‌ها به حضور نظامیان در قدرت، او شش هفته پس از بازگشت به جایگاهش، کناره‌گیری کرد

حمدوک به گفته خود، با هدف نجات روند انتقال سودان به‌سمت دموکراسی، به جایگاه نخست‌وزیری بازگشته بود- AFP

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، شش هفته پس از بازگشت به جایگاه خود، استعفا کرد.

پس از کودتای نظامی سوم آبان‌ماه (۲۵ اکتبر) در سودان، نخست‌وزیر سودان ابتدا به‌دلیل «امتناع از همراهی با کودتا» در بازداشت خانگی قرار گرفت، اما پس از نزدیک به یک ماه تظاهرات اعتراضی مردم، رهبران کودتای نظامی توافق کردند که عبدالله حمدوک به جایگاه خود بازگردد و ریاست دولت انتقالی را برعهده گیرد.

او که به گفته خود با هدف نجات روند انتقال سودان به‌سمت دموکراسی و جلوگیری از کشته‌شدن بیشتر معترضان در تظاهرات، توافق با نظامیان و بازگشت به جایگاه نخست‌وزیری را پذیرفته بود، به‌دنبال ناکامی در تشکیل کابینه و همچنین ادامه اعتراض‌های مردمی به حضور نظامیان در قدرت، استعفا کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، حمدوک روز یکشنبه، ۱۲ دی‌ماه، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «تصمیم گرفتم از مسئولیت کناره‌گیری و استعفای خود را به‌عنوان نخست‌وزیر اعلام کنم و به مرد یا زن دیگری از این کشور بزرگ فرصتی بدهم… تا به آن کمک کند با عبور از آنچه که از دوره انتقالی باقی مانده، به یک کشور دموکراتیک غیرنظامی تبدیل شود.»

او همچنین اعلام کرد که به‌منظور دستیابی به یک توافق جدید برای گذار سیاسی سودان به دموکراسی، به گفت‌وگو‌های بیشتر و بحث‌‌های میزگردی نیاز است.

اعتراض‌های خیابانی مردم سودان که تاکنون نزدیک به ۶۰ کشته برجای گذاشته است، از زمان کودتای نظامی در آبان‌ماه آغاز شد و حتی پس از بازگشت عبدالله حمدوک به نخست‌وزیری ادامه پیدا کرد. خواسته معترضان آن است که نظامیان در مرحله  انتقالی حکومت تا زمان برگزاری انتخابات آزاد، هیچ‌گونه نقشی نداشته باشند.