فرانسه، ششمین کشور جهان با بیش از ۱۰ میلیون مبتلا به کرونا

با گسترش اومیکرون، فرانسه از لحاظ تعداد بالای مبتلایان به ایالات متحده آمریکا، هند، برزیل، بریتانیا و روسیه پیوسته است

میانگین هفتگی موارد ابتلای جدید به کرونا در فرانسه به بالاترین حد خود، یعنی ۱۵۷ هزار و ۶۵۱ مورد رسیده است-Jody Amiet / AFP

بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده در روز شنبه اول ژانویه ۲۰۲۲ (۱۱ دی ۱۴۰۰)، فرانسه ششمین کشور در جهان است که از زمان شیوع این بیماری همه‌گیر تاکنون بیش از ۱۰ میلیون مورد ابتلا به کووید-۱۹ گزارش کرده است.

به گزارش رویترز، مسئولان بهداشتی فرانسه ۲۱۹ هزار و ۱۲۶مورد جدید تایید شده در ۲۴ ساعت گذشته گزارش کردند. به این ترتیب، برای چهارمین روز متوالی، در آن کشور بیش از ۲۰۰ هزار مورد ابتلا ثبت شده است.

روز جمعه نیز رکورد ۲۳۲ هزار و ۲۰۰ نفری در فرانسه ثبت شده بود و حالا آن کشور با بیش از ۱۰ میلیون مورد ابتلا، به کشورهای ایالات متحده آمریکا، هند، برزیل، بریتانیا، و روسیه پیوسته است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در سخنرانی شب سال نو میلادی در مورد افزایش موارد ابتلا به کرونا هشدار داد. او بدون اشاره به اقدام‌های محدودکننده بیشتر، افزود که دولت نمی‌تواند بیشتر از این آزادی‌های فردی را محدود کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، روز شنبه اول ژانویه ۲۰۲۲، مسئولان بهداشتی فرانسه اعلام کردند که از روز دوشنبه استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی برای کودکان نیز اجباری خواهد بود. برخی شهرهای بزرگ، از جمله پاریس و لیون نیز استفاده از ماسک حتی در خیابان را برای همه افراد اجباری کردند.

میانگین هفتگی موارد ابتلای جدید به کرونا در فرانسه به بالاترین حد خود، یعنی ۱۵۷ هزار و ۶۵۱ مورد رسیده است، یعنی تقریباً پنج برابر گذشته. شمار افرادی که طی ۲۴ ساعت به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند ۹۶ نفر افزایش یافته و به  ۱۸ هزار و ۸۱۱ نفر در بیش از هفت ماه گذشته رسیده است. با این حال، این رقم همچنان تقریباً نصف رکورد ۳۳ هزار و ۴۹۷ مورد ثبت شده در نوامبر ۲۰۲۰ است.

همانند اغلب کشورهای اروپایی، سویه جهش‌یافته اومیکرون در فرانسه نیز به ویروس غالب تبدیل شده است. به گفته نخست‌وزیر فرانسه، شهروندان آن کشور از روز سه‌شنبه ۲۸ دسامبر می‌توانند سه ماه پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا دوز تقویت‌کننده را بزنند.
شیوع گسترده اومیکرون در اروپا در شرایطی ادامه دارد که بسیاری از سفرها در آستانه سال نو میلادی به تعویق افتاد و جشن‌های بزرگ خیابانی در بسیاری از شهرهای بزرگ تعطیل شد. 

روز ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر)، رئیس کمیسیون اروپا پیش‌بینی کرده بود که تا میانه ماه ژانویه، اومیکرون سویه غالب ویروس کرونا در کشورهای عضو آن اتحادیه شود. 

۲۹ دسامبر (۸ دی) نیز تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، از احتمال «سونامی مبتلایان» به دلیل هم‌زمانی موج‌های سویه دلتا و سویه اومیکرون ابراز نگرانی کرده بود. او دوباره کشورهای جهان را فراخواند تا واکسن‌های خود را عادلانه‌تر با کشورهای دیگر تقسیم کنند و هشدار داد که تأکید کشورهای ثروتمند بر واکسن یادآوری یا تقویت‌کننده، به کمبود واکسن‌ در کشورهای فقیر منجر می‌شود.

بیشتر از جهان