«هکرهای مرتبط با ایران» به‌دنبال پسر بنیامین نتانیاهو

کانال۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی این هکرها را صاحب شبکه‌ای از حساب‌های جعلی در رسانه‌های اجتماعی و مرتبط با ایران معرفی کرده است

هکرها چندبار تلاش کرده‌اند تا ازطریق یک فعال حزب لیکود با یائیر نتانیاهو ارتباط برقرار کنند- @yair.netan / Facebook

گزارشی تلویزیونی در اسرائیل از تلاش یک گروه هکرهای به‌ظاهر مرتبط با ایران برای تماس با یائیر نتانیاهو، پسر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین و رهبر فعلی اپوزیسیون اسرائیل، خبر داد. این هکرها فعالان حزب راست‌گرای لیکود، به رهبری بنیامین نتانیاهو، را هدف قرار داده بودند.

یائیر نتانیاهو، ۳۰ساله و دومین فرزند نخست‌وزیر پیشین اسرائیل است. او که در رشته روابط بین‌الملل دانشگاه اورشلیم تحصیل کرده، به‌دلیل اظهارنظرهای آتشین در دفاع از سیاست‌های پدرش در رسانه‌های اجتماعی و همچنین یادداشت‌هایی در این زمینه در رسانه‌ها ازجمله  مطلبی در وب‌سایت خبری آمریکایی «بریت‌بارت» شناخته‌شده است

نخستین رسانه‌ای که عملیات این هکرها را افشا کرد، وب‌سایت اسرائیلی «فِیک‌ریپورتر» (FakeReporter) بود که اخبار جعلی و خبرسازی‌های گمراه‌کننده، رفتارهای غیراصیل هماهنگ (CIB) و کارزارهای برنامه‌ریزی‌شده برای دستکاری بحث‌های عمومی و موارد نفرت‌پراکنی و تحریک کاربران در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی را رصد می‌کند. 

به گزارش این وب‌سایت، هکرها با اعضای حزب لیکود تماس گرفته و در تلاشی آشکار برای ایجاد اختلاف، به آن‌ها پیشنهاد کمک برای سازماندهی تجمع اعتراضی، تامین مالی برگزاری تظاهرات، تهیه و آماده‌سازی شعارنوشته‌ها و همچنین باز کردن گروه‌هایی در پیام‌رسان تلگرام را داده‌اند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، پنجشنبه، نهم دی‌ماه، در گزارش خود از این ماجرا، پیام‌های فردی را منتشر کرد که گفته‌می‌شود با حکومت ایران مرتبط است؛ او در این پیام‌ها  از یکی‌از فعالان هوادار جزب لیکود می‌خواهد تا تجمعی اعتراضی علیه دولت ائتلافی در تل‌آویو ترتیب دهد. آن شخص از اورلی لِو، کسی که قرار بود تجمع را سازماندهی کند، در مورد بودجه و چاپ شعارنوشته‌ها برای تظاهرات هم سوال می‌کند. لو گفت آن زمان هنوز متوجه نشده بود که با یک حساب جعلی درحال مکاتبه و تبادل پیام است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش، مکاتبات هفته‌ها ادامه داشت و هکر با پیشنهاد و ارائه کمک‌ها و خدماتی، سعی کرد آن‌ها را به افراد نزدیک به نتانیاهو، ازجمله پسرش، منتقل کند. به‌عنوان مثال، هکر پس از طراحی گرافیکی یک نمونه پوستر و ارسال آن برای لو، از او خواسته بود که پوستر را برای یائیر نتانیاهو بفرستد. 

اورلی لِو، به کانال ۱۲ گفت که هکرها گمان می‌کردند او با یائیر نتانیاهو در ارتباط است و چند بار دیگر هم سعی کرده بودند از طریق این فعال سیاسی، با پسر بنیامین نتانیاهو تماس بگیرند.

براساس این گزارش، فردی که با لِو تماس گرفته بود، با شبکه‌ای از حساب‌های جعلی در سراسر رسانه‌های اجتماعی مرتبط بود که فعالان برجسته حزب لیکود و دیگر اسرائیلی‌ها را هدف قرار می‌دادند و در تلاش برای دامن زدن به تنش‌ها در اسرائیل، محتوای سیاسی افراطی و تفرقه‌برانگیزی را  به اشتراک می‌گذاشتند.

این گزارش ادعا می‌کند که گروهی از هکرهای ایرانی پشت این حساب‌های جعلی هستند، اما مدرک قطعی برای مرتبط کردن آن‌ها به تهران ارائه نکرده است.

به گزارش کانال ۱۲، دست‌کم ۱۰ جساب جعلی در فیسبوک، با نفوذ در ۵۰ حساب کاربری گروه‌های مرتبط با حزب لیکود،  ۳۳ گروه سیاسی عمومی و ۹ گروه مخالف نتانیاهو در این رسانه اجتماعی، توانسته بودند متون سیاسی خود را هم‌رسان کنند و در معرض دید بیش از یک‌میلیون اسرائیلی قرار دهند. این مجموعه حساب‌های کاربری جعلی، نام‌های عبری و تصاویری داشتند که از اینترنت برداشته شده بودند.

همچنین در این گزارش به یک حساب جعلی توییتری اشاره شده است که در توییتی به نیسیم واتوری، نماینده پیشین پارلمان اسرائیل از حزب لیکود از او شماره تلفن خواسته بود تا پیامی برایش ارسال کند. او توانسته بود این شخصیت سیاسی را متقاعد کند که شماره تلفن همراه خود را به‌صورت عمومی به اشتراک بگذارد. 

کانال ۱۲ اعلام کرد که این مجموعه حساب‌های جعلی به منابعی در نهاد دفاعی اسرائیل اطلاع داده شده و موضوع از این طریق نیز در دست بررسی و تحقیق است.