ترامپ: بایدن در برابر کرونا تسلیم شد

رئیس جمهوری سابق آمریکا، بایدن را به «سر فرود آوردن در برابر چین» متهم کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا - MANDEL NGAN / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جو بایدن را پس از مخالفتش با آغاز تحقیقات گسترده در مورد منشا کووید-۱۹ به همکاری و هماهنگی با چین‌ و لاپوشانی در این زمینه متهم کرد.

خبرنامه پایان سال و مفصل رئیس‌جمهوری سابق شامل بخشی بود که به دوران ریاست‌جمهوری بایدن اختصاص داشت و در آن آقای ترامپ او (بایدن) را به «تسلیم شدن» در برابر چینی‌ها به دلیل اعمال نکردن فشار کافی بر آن کشور متهم کرد.

منشا کووید-۱۹در ماه‌های اخیر منبع گمانه‌زنی‌های بسیاری بوده است. طبق گزارش‌های رسمی بازار تره‌بار ووهان چین در اواخر سال ۲۰۱۹‌ منشا آن است، اما برخی محققان، مانند دکتر آلینا چان، علنا درباره چنین فرضی ابراز تردید کرده‌اند.

در برخی محافل نظریه موسوم به «نظریه آزمایشگاه» موردتوجه قرارگرفته است که براساس آن گمان می‌رود این ویروس احتمالا به‌طور تصادفی از آزمایشگاهی در ووهان به بیرون نفوذ کرده است.

تصمیم رئیس‌جمهور‌ی بایدن برای انجام ندادن تحقیق‌های دقیق‌تر درباره کشف منشا کووید باعث شد ترامپ او را زیر سوال ببرد و اوایل این هفته در خبرنامه پایان سال خود منتشر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش ماه اکتبر نهادهای اطلاعاتی ایالات‌متحده شواهد قطعی در مورد نظریه نشت از آزمایشگاه وجود ندارد، اما آقای ترامپ در پی آن برای بیان اعتراض خود به فاکس نیوز رفت. او در این شبکه خبری ادعا کرد «کاملا واضح» است که ویروس درواقع از آزمایشگاهی در ووهان منشا گرفته است، بر خلاف این‌که هیچ تایید رسمی دال بر آن وجود ندارد.

براساس گزارش مجله نیوزویک، این تاجر سابق، آقای بایدن را به «سر فرود آوردن در برابر چین» متهم کرده است.

آقای ترامپ سپس به کارنامه کلی رئیس‌جمهوری فعلی از زمان تصدی پست ریاست جمهوری پرداخت و از مدیریت وی در مقابله با همه‌گیری کرونا انتقاد کرد.

آقای ترامپ نوشت: «جو بایدن یک‌سال بعد از کسب قدرت، رئیس‌جمهوری شکست‌خورده‌ای است که تسلیم کرونا شده و به وعده شماره یک خود به مردم آمریکا عمل‌نکرده است، وعده پایان دادن به همه‌گیری یک‌بار برای همیشه. [بایدن] باید از سمت خود برکنار شود.»

آقای بایدن در تلاش برای مقابله با شیوع سویه جدید اومیکرون می‌کوشد کمبود وسایل آزمایش سریع کرونا در ایالات‌متحده را برطرف کند، کمبودی  که هم‌زمان با شیوع گسترده سویه جدید در این کشور دولت را به ستوه آورده است.

 

© The Independent

بیشتر از جهان