ند پرایس: برای برآورد نتیجه مذاکرات زود است

«باید دید که آیا ایرانی‌ها با رویکردی جدید به وین آمده‌اند یا با همان راه‌حل‌های پیشین»

ند پرایس: «در حال ارزیابی هستیم که آیا ایرانی‌ها با دستور کار مسائل جدید به وین آمده‌اند یا با راه‌حل‌های پیشین» - KEVIN LAMARQUE /AFP

در ادامه دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و روسیه روز سه‌شنبه، ۲۸ دسامبر (۷ دی)، درباره روند گفت‌وگوها، دیدگاه‌های مثبتی ارائه کردند؛ اگرچه کشورهای غربی اعلام کرده‌اند که مذاکرات بسیار کند پیش می‌رود.

ایالات متحده درباره اظهارات خوش‌بینانه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در مورد مذاکرات هسته‌ای، موضعی محتاطانه اتخاذ و اعلام کرد که «هنوز خیلی زود است» که بگوییم تهران با «رویکردی سازنده» به مذاکرات بازگشته است.

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در یک نشست خبری تلفنی گفت: «در دور آخر مذاکرات، پیشرفت‌هایی حاصل شد، اما هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا تهران در دور کنونی به میز مذاکره بازگشته است تا دستاوردی وجود داشته باشد یا خیر.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرایس تاکید کرد: «در حال ارزیابی هستیم که آیا ایرانی‌ها با دستور کار مسائل جدید به وین آمده‌اند یا با همان راه‌حل‌های پیشین که قبلا ارائه شده بود. هیئت آمریکایی در روزهای آینده برای درک این موضوع که آیا جمهوری اسلامی ایران «موضعی اساسا متفاوت» اتخاذ کرده یا نه، در موقعیت بهتری خواهد بود.»

آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده در روز دوشنبه، با تاکید جمهوری اسلامی ایران بر لغو تحریم‌های ایالات متحده، از سر گرفته شد. امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، با ابراز خوش‌بینی درباره این گفت‌وگوها، گفت: «مذاکرات وین در مسیر خوبی پیش می‌رود. ما معتقدیم که اگر سایر طرف‌ها با حسن نیت به این دور از مذاکرات که تازه آغاز شده است، ادامه دهند، دستیابی به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها امکان‌پذیر است.»

جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که تمام تحریم‌های آمریکا برداشته شود؛ در حالی که مذاکره‌کنندگان غربی معتقدند رفع تحریم‌ها و اقدام جمهوری اسلامی ایران درمورد برنامه هسته‌ای باید به شکلی متعادل و در قالب توافق برجام اتفاق بیفتد. فرانسه، آلمان و بریتانیا با بیان اینکه برای رسیدن به توافق زمان زیادی وجود ندارد، در بیانیه‌ای تاکید کردند: «برای ما روشن است به نقطه‌ای نزدیک شده‌ایم که شدت یافتن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برجام را به طور کامل فرو می‌پاشد.»