تغییرات اقلیمی و افزایش مهاجرت

تغییرات اقلیمی دو برابر جنگ و درگیری باعث مهاجرت افراد در نیمه اول سال ۲۰۱۹ شده است

Arindam DEY / AFP

طبق تخمین‌ها تا پایان سال جاری میلادی، تا ۲۲ میلیون نفر مجبور به ترک خانه خویش خواهند شد. طبق گزارشی جدید، شمار بی‌سابقه هفت میلیون نفر در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به خاطر فجایع طبیعی مجبور به نقل‌ مکان شده‌اند که حاکی از«عادی شدن» مهاجرت به دلیل تغییرات آب‌وهوایی شدید است. 

«مرکز نظارت بر جابجایی داخلی» (Internal Displacement Monitoring Centre) که برای تهیه گزارش‌های خویش از اطلاعات دولت‌ها، سازمان‌های حقوق‌بشری سازمان ملل، و پوشش‌های خبری استفاده می‌کند، نتیجه گرفته است که تغییرات اقلیمی دوبرابر بیشتر از جنگ و درگیری باعث جابه‌جایی افراد در نیمه اول سال ۲۰۱۹ شده است. این گزارش قبل از فاجعه طوفان دوریان در باهاماس تهیه شده است - تعداد افراد تحت‌تاثیر این طوفان هنوز مشخص نیست.

این مرکز تخمین زده است که تا پایان سال جاری میلادی، تا ۲۲ میلیون نفر به خاطر تغییرات اقلیمی مجبور به ترک خانه خویش خواهند شد، که بیش از سه برابر آمار فعلی است و سال ۲۰۱۹ را در صدر فهرست بدترین سال برای جابجایی اقلیمی از آغاز ثبت آن قرار خواهد داد.

الکساندرا بیلاک، مدیر مرکز نظارت بر جابجایی داخلی در بیانیه‌ای مطبوعاتی که همراه گزارش منتشر شد، اذعان داشت: «جامعه بین‌المللی نمی‌تواند موضوع جابجایی داخلی افراد را نادیده بگیرد. ما باید به دولت‌های ملی در تلاش‌های ایشان برای محافظت از افرادی که خانه خود را از دست داده‌اند، ساختن صلح و سرمایه‌گذاری در طرح‌های پایدار برای محیط‌زیست و انطباق با تغییر اقلیم، یاری رسانیم. تنها آن موقع است که قادر خواهیم بود فقر، درد و تغییر فاحشی که میلیو‌ن‌ها نفر را هر سال به ستوه می‌آورد کاهش دهیم و روند الگوهای مخربی که در این گزارش بیان شده‌اند را معکوس سازیم».

این مرکز از رهبران تمام کشورهای حاضر در «نشست اقدام برای اقلیم» سازمان ملل در نیویورک خواسته است تا آمار و ارقام این گزارش را جدی بگیرند. این سازمان همچنین به رکورد بی‌سابقه جابه‌جایی افراد به خاطر گردباد فانی در ماه مه به عنوان «یک نمونه موفق» اشاره کرده و آمار تلفات آن را ۸۹ نفر اعلام کرد که به شدت کمتر از آمار ۳.۴ میلیون نفری است که به خاطر این گردباد خانه خود را در هند و بنگلادش از دست دادند. این سازمان امیدوار است کشورها «از تجربه‌های گذشته خود درس بگیرند» و شروع به اعمال تمهیداتی از پیش برای تخلیه شهروندان از محل خطر و دیگر تمیهدات ضروری برای  حفظ جان شهروندان کنند.

این گزارش با اشاره به طوفانی که باعث جابجایی ۶۱۷ هزار نفر شد می‌گوید: «بسیاری از آنهایی که جابه‌جا شدند، چیزهای زیادی را از دست دادند ولی خود نجات یافتند و قادر بودند بعد از اتمام طوفان به خانه خویش برگردند. در نقطه مقابل، گردباد آدای مسئول مرگ ۴۱۶ نفر در موزامبیک بود و احتمالا باعث جابه‌جایی طولانی‌تر و دیگر آثار منفی بر زندگی افراد تحت تاثیر خواهد شد. این مثال اهمیت نقش دولت‌ها را خاطر نشان می‌کند که اطلاعات، دانش و ظرفیت لازم را برای حفاظت از جوامع و شهروندان خویش دارند تا آنها را در برابر فجایع طبیعی مقاوم‌تر سازند».

سال گذشته در ایالات متحده، طوفان فلورنس بزرگ‌ترین دلیل جابجایی افراد از خانه خویش اعلام شد. طوفان مایکل و آتش‌سوزی‌های ووزلی در کالیفرنیا نیز از دیگر عوامل بارز در این فهرست هستند. تمام مناطق تحت تاثیر این فجایع طبیعی هنوز با عواقب آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان