کارشناس ایرانی: سویه اومیکرون مثل آتشفشان است

هم‌زمان با افزایش هشدارها، وزارت آموزش و پرورش گفت امتحان غیرحضوری نداریم

«متاسفانه بسیاری فکر می‌کنند سویه اومیکرون قدرت کشندگی ندارد» - ATTA KENARE / AFP

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران از شناسایی ۲۶ بیمار مبتلا به سویه اومیکرون در ایران خبر داد و حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سویه اومیکرون ویروس کرونا را به آتشفشانی تشبیه کرد که گدازه‌های آن دامن همه مردم را می‌گیرد؛ اما با وجود تمام هشدارهای جامعه پزشکی درباره قدرت سرایت سویه جدید ویروس و خطر شیوع موج ششم همه‌گیری، وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ جدید خود اعلام کرده است که امتحان غیرحضوری در کار نیست و همه مدارس باید تا پایان دی‌ماه امتحان‌های خود را حضوری برگزار کنند.

اصرار آموزش و پرورش برای برگزاری حضوری امتحانات در حالی است که متخصصان یکصدا درباره خطر برگزاری تجمع‌ها هشدار داده‌اند. با وجود این، خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایمنا مدعی شد: «حوزه‌های اجرایی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ملزم‌اند و تیم‌های بازرسی از حوزه‌های اجرا بازدید می‌کنند.»

به گفته او، مدیران مدرسه باید برنامه امتحانات مدارس را تنظیم و تا پایان دی‌ماه برگزار کنند. این مقام آموزش و پرورش درباره دلایل پافشاری برای حضوری برگزار شدن امتحانات گفت: «ارزشیابی تحصیلی تابع چگونگی فعالیت مدارس است و از اول آذر تمام مدارس حضوری‌اند؛ بنابراین امتحانات نوبت اول حضوری است اما اگر مدرسه‌ای به لحاظ شیوع کرونا به موقعیت قرمز رسید، پس از بررسی آموزش و پرورش مجوز امتحانات غیرحضوری را دریافت می‌کند. تاکنون هیچ مدرسه‌ای شرایط قرمز پیدا نکرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعای رعایت موارد بهداشتی در مدارس در حالی مطرح می‌شود که سویه اومیکرون بسیار مسری است و به گفته محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اکنون دو خوشه از بیماران مبتلا به سویه اومیکرون در شهرهای استان‌های تهران و خراسان شناسایی شده‌اند. او تاکید کرد برای کنترل بیماری باید تجمع‌ها و گردهمایی‌ها کاسته شود.

در خبری دیگر، کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت نیز درباره خطرناک‌ بودن سویه اومیکرون ویروس کرونا هشدار داد و گفت: «متاسفانه بسیاری فکر می‌کنند این سویه قدرت کشندگی ندارد، اما در عمل، این ویروس با قدرت سرایت بسیار بالایی که دارد، می‌تواند شروع موج جدید در کشور را سبب شود.» او همچنین «نظارت کامل بر مدارس» برای کنترل بیماری را خواستار شد.

خطر شروع موج ششم بیماری با سویه اومیکرون ویروس کرونا موضوعی است که حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیز به آن اشاره کرده است. او با بیان اینکه «طغیان اپیدمی» در برخی مناطق کشور قابل‌مشاهده است، گفت: «فورانی که اپیدمی با واریانت اومیکرون به دنبال خواهد داشت، نگران‌کننده است؛ یعنی مثل آتشفشانی است که گدازه‌‌های آن یک‌ دفعه دامن مردم و کشور را خواهد گرفت.»

مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، نیز درباره «سرعت پیشرفت» اومیکرون در ایران هشدار داد و گفت: «تعویق امتحانات حضوری مدارس و دانشگاه‌ها، بازگشت آموزش مجازی و دورکاری کارمندان باید از الان اجرا شود و هشت میلیون نفری که واکسن نزده‌اند، واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.»

پس از ورود اومیکرون به ایران، وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در روز سوم دی اعلام کرد که ورود مستقیم و غیرمستقیم مسافر از هشت کشور آفریقایی از جمله بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی، لسوتو، زیمبابوه، مالاوی و آفریقای جنوبی به مدت ۱۵ روز ممنوع است. همچنین ورود مسافران غیرایرانی از کشورهای انگلستان، فرانسه، نروژ و دانمارک به صورت مستقیم و غیرمستقیم تا ۱۵ روز ممنوع اعلام شده است.