مقام اسرائیلی: در سال‌های اخیر به ده‌ها هدف حزب‌الله در سوریه حمله کردیم

حزب‌الله واکنشی به حمله‌ها نداشته، اما با کمک ایران درحال آماده‌شدن برای حمله احتمالی به جبهه داخلی اسرائیل است

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل از ده‌ها حمله ارتش آن کشور به هدف‌های مرتبط با شبه‌نظامیان حزب‌الله در سوریه و منطقه مرزی دو کشور با اردن، طی سه سال گذشته خبر داد. 

این خبر را وب‌سایت خبری اسرائیلی والا، روز یکشنبه، پنجم دی‌ماه، بدون ذکر نام مقام امنیتی مربوطه منتشر کرد و از قول او افزود: «سطح بازدارندگی ما علیه این گروه شیعه بالاست.» 

به گفته منابع امنیتی اسرائیل، حملات آن کشور، تلاش‌های تدارکاتی و عملیاتی نیروهای حزب‌الله لبنان برای ایجاد اردوگاه‌ها و پایگاه‌های مسلح در جنوب بلندی‌های جولان را به‌شدت با مشکل مواجه کرده، اما این سازمان تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به حمله‌ها واکنشی نشان نداده است. 

به گزارش والا، در عین حال، برخی منابع دیگر گفته‌اند که حزب‌الله با کمک ایران در حال آماده‌شدن برای حمله احتمالی آینده به جبهه داخلی اسرائیل و سربازان ارتش آن کشور در منطقه مرزی با خاک سوریه است. 

براساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران بخشی از تسلیحات را از مسیر دریایی و بخشی دیگر را از راه‌های زمینی و هوایی برای این نیروهای حزب‌الله می‌فرستد که ازطریق کاروان‌های زمینی به بلندی‌های جولان سوریه می‌رسند.

این نیروها در برخی نقاط موفق به ایجاد انبارهای اسلحه شده‌اند که بنابر گزارش‌ها، نیروی هوایی اسرائیل در حملات خود، آن‌ها را منهدم کرده است. به گزارش والا، این عملیات‌ها با همکاری مرکز فرماندهی شمال اسرائیل، واحد اطلاعات، یگان‌های زمینی نیروی هوایی و موساد، انجام شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌های ارشد امنیتی اسرائیل، ایرانی‌ها نیز در سوریه با اقدام‌های بازدارنده ارتش اسرائیل مواجه شده‌اند. از آن جمله می‌توان به گزارش‌های منتشرشده درباره حمله نیروی هوایی اسرائیل به  مواضع مرتبط با ایران در منطقه التنف سوریه و انهدام پهپادها و موشک‌های ساخت آن کشور اشاره کرد که ایران هم به آن‌ها پاسخی نداده است.

براساس این گزارش، علاوه‌بر این، گروه‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین نیز به‌دلیل مواجهه با بازدارندگی بالای اسرائیل، درمقابل این حمله‌ها واکنشی نشان ندادند و سکوت اختیار کردند.

در نیمه آذرماه، گزارش‌هایی از حمله‌ هوایی «منتسب به اسرائیل» به بندر لاذقیه سوریه منتشر شد. مقام‌های ارشد امنیتی اسرائیل پس از آن، در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری والا، ضمن تایید حمله هوایی جنگنده‌های آن کشور به بندر لاذقیه، از انهدام ۷۵درصد تسلیحات ارسال‌شده از ایران به سوریه خبر دادند. به گفته آن‌ها تسلیحات ساخت ایران که در آن حمله منهدم‌ شد، قرار بود که به‌دست نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه برسد.

مقام‌های اسرائیل اغلب به‌طور مستقیم گزارشی درمورد حمله‌های خود به مواضع جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مورد حمایت آن در سوریه، ارائه نمی‌کنند، اما در سال ۱۳۹۷ نیز در اظهارنظری نادر تایید کردند که طی کمتر از دوسال، بیش از ۲۰۰ حمله علیه اهداف مرتبط با ایران، ازجمله محموله‌ها و انبارهای اسلحه آن‌ها انجام داده‌اند.