رئیس شورای شهر تهران: روی گسل‌ها ساختمان‌های بلندمرتبه ساخته شده است

به گفته کارشناسان تهران به شدت در برابر زلزله آسیب‌پذیر است

از سال ۲۰۱۶ میلادی ایران وارد دوره پررخدادتر و دوره پرزلزله‌تر شده است - عکس از اقتصاد آنلاین

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با هشدار نسبت به ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه بر روی گسل‌ها، گفت: «اگر خدای نکرده زلزله‌ای با درجات بالا در تهران اتفاق افتاد معلوم نیست چه خواهد شد و اصلاً قابل پیش‌بینی نیست. ترافیکی که به وجود می‌آید و راه‌بندان‌هایی که بر اثر ریزش ساختمان‌ها به وجود خواهد آمد معلوم نیست چه بلایی سر مردم خواهد آورد.»

به گزارش ایلنا، او گفت: «در شهری همچون تهران که چند گسل مهم داریم و روی این گسل‌ها ساختمان‌های بلندمرتبه ساخته شده است.»

چمرن با مقایسه کیفیت و نحوه ساخت و ساز در تهران و سایر کشورهای جهان، افزود: «امیدواریم از این به بعد به آن ارتفاع ساخت و ساز نشود چرا که آمادگی چنین زلزله‌هایی را ندارند. درست است در دنیای امروز روی خطوط زلزله نیز ساختمان می‌سازند اما ساختمانی که ما می‌سازیم با آنها کاملاً متفاوت است.»

به گفته بسیاری از کارشناسان شهری، حتی اگر خطر زلزله در تهران نادیده گرفته شود، از کنار توسعه ناموزون، نازیبا کردن چهره شهر، تأثیر بر اکوسیستم، و مهم‌تر از همه، احتمال‌هایی مانند آتش‌سوزی و نبودِ ساختارهای مناسب برای امدادرسانی در مواقع ضروری، نمی‌‌توان و نباید به‌سادگی گذشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تراکم زیاد برج‌ها در چند محله از تهران، موجب ترافیک شدید، افزایش آلودگی‌ها، و افزایش «ساعت پیک» مصرف آب و برق و گاز شده است که با زیرساخت‌های فعلی پاسخگو نیست، و پایتخت‌نشینان را در برابر خطرهای احتمالی نیز با دشواری مواجه می‌کند.

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی که بارها در مورد خطر وقوع زلزله در تهران و عواقب آن هشدار داده است، مرداد ۱۴۰۰ در گفت‌وگویی با خبرآنلاین تاکید کرد: «از لحاظ آماری تقریباً از سال ۲۰۱۶ میلادی ما در ایران وارد دوره پررخدادتر و دوره پرزلزله‌تر شدیم. امیدوارم دولت جدید متوجه بشود که متمرکز کردن جمعیت به سمت تهران، کار اشتباهی است و وزیر راه و شهرسازی جدید سیاستی را انتخاب کند تا بعد از چهار سال، روند افزایشی و استقرار جمعیت در شهرک‌ها متوقف شود.»

او با انتقاد از انبوه‌سازی‌ها و بلندمرتبه‌سازی‌های سال‌های اخیر در شهرک‌های اطراف تهران، گفت: «مسکن مهرهای زیادی ساخته‌اند که در مقابل زلزله بسیار آسیب‌پذیرند. در زلزله اردیبهشت ۱۳۹۹ دماوند، در حالی که دماوند خسارتی ندیده بود، به برخی مسکن مهرها در شهر پردیس آسیب وارد شد. این شهرک‌ها و ساختمان‌ها گنجایش چنین ظرفیتی را ندارند و مناسب‌سازی نشده‌اند.»