از آمریکا و چین تا هند و اندونزی: لغو نزدیک به شش هزار پرواز به علت شیوع کرونا 

فصل تعطیلات در سراسر جهان با اختلال مواجه شده است 

تعطیلات کریسمس و آغاز سال جدید میلادی، بار دیگر به دلیل ویروس کرونا با اختلال جدی مواجه شده است-Scott Heins/Getty Images/AFP

تعطیلات کریسمس و آغاز سال جدید میلادی، بار دیگر به دلیل ویروس کرونا با اختلال جدی مواجه شده است. هزاران نفر در چند روز گذشته موفق به سفر هوایی نشدند، چرا که نزدیک به شش هزار پرواز، از جمله بیش از هزار پرواز داخلی در آمریکا، لغو شده‌اند. ابتلای کارمندان شرکت‌های هوایی و خدمه پرواز به سویه اومیکرون ویروس کرونا، دلیل اصلی این امر بوده است.

طبق آمار تارنمای «فلایت‌اویر»، در سطح جهانی، خطوط هوایی حدود ۵۷۰۰ پرواز را در سه روز پیش از کریسمس، کریسمس و بعد از کریسمس (۲۴ تا ۲۶ دسامبر)، لغو کرده‌اند. از آن میان، ۱۷۰۰ پرواز از- یا به- آمریکا بوده‌اند.

به‌رغم افزایش موارد ابتلا به کرونا، میلیون‌ها نفر همچنان به مسافرت و سفر هوایی مبادرت می‌ورزند. «اداره امنیت ترابری» آمریکا گفت، روز پنجشنبه، ۲۳ دسامبر،  دو میلیون و ۱۹۰ هزار نفر را در فرودگاه‌های سراسر کشور مورد بررسی قرار داده است که بالاترین میزان از زمان افزایش مسافرت‌ها به دلیل فرارسیدن فصل تعطیلات است که از حدود یک هفته پیش آغاز شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیمایی «شرق چین» ۴۷۴ پرواز را لغو کرده است که معادل ۲۲ درصد کل پروازهای آن است. هواپیمایی «ایر چاینا» نیز حدود ۱۹۰ پرواز را لغو کرد که معادل ۱۵ درصد کل پروازهای آن است. 

شرکت‌های هوایی «ایر ایندیا» در هندوستان، «شنژن» در چین، و «لاین ایر» و «وینگز ایر» در اندونزی نیز ده‌ها پرواز خود را لغو کردند.

در آمریکا، تمام خطوط هوایی اصلی کشور، بخش قابل توجهی از پروازهای خود را لغو کردند. 

شرکت هوایی «یونایتد» روز پنجشنبه اعلام کرد که «برخی از پروازها» را به دلیل گسترش اومیکرون لغو کرده است. به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، این شرکت در یادداشتی داخلی نوشته است: «افزایش موارد اومیکرون در هفته جاری در سراسر کشور، تاثیری مستقیم بر خدمه پرواز ما و اداره‌کنندگان عملیات‌ها ما داشته است.»

طبق آمار «فلایت‌اویر»، «یونایتد» روز جمعه ۲۰۱ پرواز را لغو کرد که معادل ۱۰ درصد کل پروازهای آن آست. این میزان در روز شنبه به ۲۳۸ پرواز رسید که معادل ۱۲ درصد کل پروازهای «یونایتد» می‌شد. 

در بیانیه «یونایتد» می‌خوانیم که این شرکت پیش از رسیدن مسافران به فرودگاه، خبر لغو پروازها را به آن‌ها رسانده است.  

شرکت هوایی «دلتا»، دیگر شرکت بزرگ سفر هوایی در آمریکا، نیز ۱۷۳ پرواز را در روز پیشواز کریسمس (۲۴ دسامبر) لغو کرد. این شرکت گفت که چند نکته، از جمله شیوع  سویه اومیکرون، دلایل اصلی آن تصمیم بوده‌اند. 

دلتا در بیانیه‌ای گفت: «ما از مشتریان خود به دلیل وقفه‌ای که در برنامه‌های مسافرت‌شان در فصل تعطیلات پیش آمده است، عذرخواهی می‌کنیم. دلتا سخت در تلاش است تا آن‌ها را هر چه سریع‌تر و امن‌تر، با اولین پرواز بعدی به مقصدشان برساند.»

شرکت هوایی «جت‌بلو» در آمریکا نیز ۸۰ پرواز خود را در روز پیش از کریسمس لغو کرد که معادل ۷ درصد کل پروازهای آن است. 

شرکت هوایی «آلاسکا» هم در بیانیه‌ای گفت که ۱۷ پرواز را در روز پنجشنبه به دلیل شیوع آمیکرون لغو کرده است و احتمال لغو پروازهایی در روز پیشواز کریسمس هم هست. این شرکت ۱۱ پرواز را نیز در روز جمعه لغو کرد. 

بیشتر از سفر