نوشیدن تفریحی و جمعی آبجو قدمتی هفت هزار ساله دارد

باستان‌شناسان دانشگاه حیفا در یک ظرف سفالی باستانی در منطقه تل تساف بقایای نشاسته‌ آرد گندم و جو کشف کردند

پیش‌تر تصور می‌شد آبجو در عهد باستان فقط در مراسم‌ها و آیین‌های مذهبی کاربرد داشته است‌‌ـ Pexels

محققان می‌گویند برای اولین بار شواهدی از آبجونوشی جمعی و تفریحی را در شهری ۷۰۰۰ ساله پیدا کرده‌اند.

باستان‌شناسان دانشگاه حیفا در یک ظرف سفالی باستانی در منطقه تل تساف بقایای نشاسته‌ آرد گندم و جو کشف کردند. این منطقه در بخش مرکزی دره اردن قرار دارد. قدمت این شهر کوچک به عصر مس‌سنگی یعنی حدود ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد.

آبجو در عهد باستان هم در مراسم‌ها و هم در آیین‌های مذهبی کاربرد داشته است، اما شواهد جدید نشان می‌دهد پیش از رواج الکل در عصر مفرغ (حدود ۳۳۰۰ سال پیش از میلاد) این نوشیدنی را در منطقه شامات به‌صورت جمعی و تفریحی می‌نوشیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان با بررسی این نشاسته زیر میکروسکوپ نشانه‌هایی از تخمیر در آن یافتند که نشان می‌داد از آن برای تولید الکل بهره برده‌اند.

دنی روزنبرگ، استاد دانشگاه حیفا، می‌گوید این شواهد آبجوسازی در کنار «شواهد قبلی که از دوران اوج تل تساف یافتیم» قرار می‌گیرد «دورانی که انباشت عظیم محصولات کشاورزی و از همه مهم‌تر غلات جلوه‌ای از آن است».

او افزود: «می‌توان تصور کرد جامعه رو به رشد تساف مراسم‌های بزرگی برگزار می‌کرده است و در آن‌ها مقادیر زیادی غذا و آبجو را در موقعیت‌های دورهمی و اجتماعی مصرف می‌کرده‌اند- نه فقط در مراسم‌های آیینی.»

پروفسور روزنبرگ مجری تحقیقی هم بوده است که در سال ۲۰۱۴ انجام شد و به کشف شواهدی از تولید آبجو در ۱۴ هزار سال پیش در گورستان نتوفیان واقع در کوه کارمل منجر شد. البته در آن تحقیق نتیجه گرفتند که آبجو فقط در مراسم تدفین کاربرد داشته است.

به گفته پروفسور روزنبرگ، غیر از یافته‌های سال ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ شواهد اندکی از مصرف آبجو در دوران قبل از عصر مفرغ در این منطقه پیدا شده است.

او همچنین گفت تل تساف یکی از تنها جوامع شناخته‌شده متعلق به دوره مس‌سنگی آن منطقه است که در آن جوامع کشاورزی به شهرهای بزرگ‌تر تبدیل شدند. او گفت به علت آنکه ترکیبات آلی درگذر زمان تجزیه می‌شوند، یافتن شواهد تولید و مصرف آبجو دشوار بود.

پروفسور روزنبرگ گفت: «در حال حاضر مشخص نیست آبجویی که بقایایش را در تل تساف یافتیم هرروز تولید می‌کردند یا مختص رویدادهای اجتماعی بزرگ بود.»

او افزود: «امیدواریم به‌زودی از تولید آبجو در این محل و سایر محل‌ها شواهد بیش‌تری به دست آوریم و بهتر درک کنیم که در جوامع دوران باستان و به‌ویژه جوامعی مثل تل تساف که ساختار اجتماعی‌شان در روند پیچیده‌تر شدن در اوج تغییرهای چشمگیری قرار گرفت، الکل چه نقشی داشت.»

 

© The Independent

بیشتر از جهان