ژاپن ۱۰۹ میلیون دلار به مردم افغانستان کمک کرد

بسته کمکی ژاپن به مردم افغانستان از طریق سازمان‌های امدادی بین‌المللی توزیع می‌شود

نه میلیون دلار نیز برای تامین نیازهای افغان‌های مهاجر در ایران، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان هزینه می‌شود ‌ـ JAVED TANVEER / AFP

وزارت امور خارجه ژاپن روز دوشنبه ۲۹ آذر، اعلام کرد که مبلغ ۱۰۹ میلیون دلار از بودجه تکمیلی سال مالی ۲۰۲۱ آن کشور را به مردم افغانستان و افغان‌های مهاجر در ایران، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان کمک خواهد کرد تا برای تامین نیازهای اولیه آنان هزینه شود.

این وزارتخانه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «از مجموع ۱۰۹ میلیون دلار، ۱۰۰ میلیون دلار مستقیم به مردم افغانستان کمک می‌شود تا از بروز فاجعه انسانی در آن کشور جلوگیری شود. ۹ میلیون دلار باقی‌مانده هم به همسایه‌های افغانستان فرستاده می‌شود تا به افغان‌های مهاجر در آن کشورها رسیدگی شود.»

بر اساس این اطلاعیه‌، ۱۰۰ میلیون دلار به مردم افغانستان، ۴.۱ میلیون دلار به ایران، ۳.۷۲ میلیون دلار به پاکستان، ۰.۹۹ میلیون دلار به تاجیکستان و ۰.۴۳ میلیون دلار به ازبکستان اختصاص یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه ژاپن تاکید کرد که کمک‌های نقدی اختصاص‌یافته به مردم افغانستان و مهاجران افغان در پاکستان، ایران، تاجیکستان و ازبکستان از طریق نهادهای بین‌المللی حقوق بشری مانند برنامه جهانی غذا، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، صلیب سرخ، برنامه توسعه سازمان ملل متحد، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان، سازمان بین‌المللی مهاجرت و سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل هزینه خواهد شد.

هدف از اهدای کمک نقدی ۱۰۹ میلیون دلاری به مردم و مهاجران افغان‌ در کشورهای منطقه، برآورده کردن نیازهای بهداشتی، غذایی و بهبود معیشت آنان و نیز تلاش برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان اعلام شده است.

هم‌زمان با اعلام خبر اهدای بسته کمکی ژاپن، در پی گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان، نگرانی‌ها از وضعیت مردم این کشور در ماه‌های آینده افزایش یافته است. پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، کمک‌های بسیاری از سازمان‌ها و کشورها به افغانستان متوقف شد. قطع کمک‌های آمریکا و جامعه جهانی به افغانستان سبب شد فقر و گرسنگی در افغانستان افزایش یابد و بر تعداد گرسنگان و نیازمندان اضافه شود.

حالا هم که بیش‌ از چهار ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بر این گروه، بسیاری از سازمان‌ها و کشورها هنوز برای اهدای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اقدام نکرده‌اند. بر اساس آمارهای سازمان ملل، حدود ۲۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های فوری از جمله غذا، سرپناه و مواد بهداشتی نیاز دارند و اگر فورا اقدام نشود، در زمستان پیش‌رو، بدترین فاجعه انسانی جهان در افغانستان رخ خواهد داد.