با تزریق پس‌اندازهای ملی ترکیه به چرخه اقتصادی، ارزش لیر افزایش یافت

اردوغان گفت که دولتش از سپرده‌های بانکی مردم در مقابل کاهش ارزش لیر مراقبت می‌کند

روز دوشنبه، ۲۰ دسامبر، ارز لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ رسید - Ozan KOSE / AFP

به دنبال سخنرانی رجب طیب‌اردوغان درباره «گام‌های اقتصادی جدید ترکیه» و قول او مبنی بر تزریق پس‌اندازهای ملی به چرخه اقتصادی، ارز لیر این کشور که به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود، شبانه افزایش یافت و به ۱۱.۴۹ دلار رسید.

رئیس‌جمهوری ترکیه پس از پایان نشست کابینه دولت در آنکارا، در کنفرانسی خبری گفت که دولتش از پس‌اندازهای مردم در مقابل نوسان‌های ارزش لیر محافظت می‌کند و در صورتی‌ که ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی کم شود، زیان کسانی را که سپرده‌‌هایشان به لیر است، جبران خواهد کرد.

روز دوشنبه، ۲۰ دسامبر، ارز لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ رسید؛ به‌ طوری‌ که هر دلار آمریکا در بازار آزاد استانبول تا ۱۸.۳۶۷۴ لیر به فروش رسید اما پس از سخنان اردوغان، قیمت دلار آمریکا در مقابل لیر کاهش یافت و شبانه به ۱۴.۲۷۸۴ دلار رسید. این روند افزایشی در ساعت‌های بعد نیز ادامه یافت و بامداد روز سه‌شنبه، ۲۱ دسامبر، به ۱۳.۱۵ دلار رسید. ظهر روز سه‌شنبه نیز هر دلار آمریکا در بازار آزاد استانبول به بهای ۱۱.۴۹ لیر معامله شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری آناتولی و به گفته رجب طیب اردوغان، هم‌اکنون پس‌انداز خارج از چرخه اقتصادی این کشور پنج هزار تن طلا به ارزش ۲۸۰ میلیارد دلار است و با ورود آن به چرخه اقتصاد، راهکار‌های جدیدی ارائه می‌شود.

رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنان روز دوشنبه خود گفت که از این پس، شهروندان ترکیه به دلیل نگرانی از افزایش نرخ ارز، سپرده‌های خود را از لیر به ارز تبدیل نمی‌کنند. او با بیان اینکه از سپرده‌های مردم در مقابل نوسان‌های بازار ارز مراقبت خواهد شد، گفت: «به وعده خود در جلوگیری از ایجاد فشار روی کارکنان کشور در مقابل افزایش قیمت‌ها عمل می‌کنیم».

اردوغان با تاکید بر اینکه آنکارا از «اقتصاد بازار آزاد» گامی به عقب برنمی‌دارد، بار دیگر مواضع قبلی خود درباره بهره بانکی را تکرار کرد و گفت: «با پایین آمدن نرخ بهره، تورم نیز در چند ماه آینده کاهش می‌یابد.» او افزود: «ترکیه دیگر بهشت کسانی که از راه بهره بانکی ثروتمند می‌شوند، نخواهد شد.»

ارزش لیر در مقابل دلار آمریکا در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۰ درصد کاهش یافت و در یک ماه‌ گذشته به پایین‌ترین سطح رسید. افزایش نرخ بهره‌ بانکی از جمله راهکار دولت‌ها برای پیشگیری و مقابله با تورم است اما اردوغان آن را «عامل همه بدبختی‌ها» می‌داند و به دلایل دینی، با افزایش نرخ بهره بانکی مخالفت می‌کند.

رئیس‌جمهوری ترکیه قصد دارد از طریق کاهش واردات و نرخ بهره‌ بانکی، سرمایه‌گذاری و اشتغال را تقویت کند و صادرات را افزایش دهد.

بیشتر از اقتصاد