گوترش: انتخابات سال آینده لبنان می‌تواند به بی‌ثباتی در این کشور پایان دهد

دبیرکل سازمان ملل خواستار مسئولیت‌پذیری دولت لبنان در قبال انفجار بندر بیروت شد

آنتونیو گوترش گفت، از رهبران لبنان تضمین گرفته است که انتخابات برگزار خواهد شد-DALATI AND NOHRA / AFP

 آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر)، از ضرورت مسئولیت‌پذیری دولت لبنان در قبال انفجار ماه اوت ۲۰۲۰ در بیروت سخن گفت و اشاره کرد که برگزاری انتخابات در سال آینده می‌تواند به بی‌ثباتی در آن کشور پایان دهد.

به گزارش رویترز، سخنان دبیرکل سازمان ملل پس از آن منتشر شد که وی با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، دیدار کرد و از محل یادبود بیش از ۲۱۵ جان‌باخته‌ای بازدید کرد که در انفجار انباری از مواد شیمیایی، که بندر آن شهر را ویران کرد، کشته شدند. او در روز دوم سفر خود به لبنان که با هدف گردآوری کمک‌های بین‌المللی برای این کشور انجام می‌شود، گفت: «می‌‌دانم که خواست مردم آگاهی یافتن از واقعیت‌ است. خواست مردم آن است که پاسخگویی در کار باشد.»

انفجار بیروت که ۱۶ ماه پیش رخ داد، ضربه هولناکی به اقتصاد فروپاشیده لبنان وارد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از مردم لبنان به انتخابات بهار سال آینده به عنوان فرصتی می‌نگرند که در آن می‌‌توان نظام سیاسی کشور را، که از دید آنان مسئول این بحران و انفجار است، به چالش بگیرند.

آنتونیو گوترش گفت، از رهبران لبنان تضمین گرفته است که انتخابات برگزار خواهد شد و خطاب به مردم لبنان گفت که می‌توانند «ثبات سیاسی نوینی برای آینده» خلق کنند.

دبیرکل سازمان ملل که از روز یکشنبه در لبنان است، از سیاستمداران لبنانی خواست برای غلبه بر بحران اقتصادی که از هر پنج لبنانی چهار تن را گرفتار فقر کرده است، اقدام کنند.

او گفت: «سیاستمداران لبنان حق ندارند این کشور را چنددسته و فلج کنند.»

دولت نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، بیش از دو ماه است که نشستی برگزار نکرده است. اختلاف در دولت در پی آن بالا گرفته است که احزابی که از سیاستمداران متهم به مسئولیت داشتن در آن انفجار پشتیبانی می‌کنند، می‌خواهند دادرس تحقیقات آن پرونده را برکنار کنند.

بسیاری از مردم فساد و ناکارآمدی نخبگان سیاسی را مسئول می‌دانند که از زمان پایان جنگ‌های داخلی ۱۹۷۵-۱۹۹۰ در قدرت نشسته‌اند.

آنتونیو گوترش در توییتی که شامگاه دوشنبه ۲۰ دسامبر، منتشر کرد، نوشت: «از سیاستمداران لبنانی می‌خواهم برای غلبه بر بحران مالی و اقتصادی که گریبانگیر این کشور است، با یکدیگر همکاری کنند. از جامعه بین‌الملل نیز می‌خواهم کمک‌‌های خود را به لبنان بیشتر کند. برای بازسازی به راه‌حل‌ها و اقدام‌های مشخص و فوری نیاز است.»

بیشتر از جهان