معاون وزیر دفاع عربستان سعودی با نخست وزیر یمن دیدار کرد

عربستان از دولت رسمی یمن در مقابل شبه نظامیان مورد حمایت ایران حمایت می‌کند

ائتلاف تحت رهبری ریاض، در پاسخ به قدرت گرفتن حوثی‌ها در صنعا، دست به دخالت نظامی در یمن زد - هکس از SPA

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (SPA) گزارش داد، شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی روز دوشنبه با معین سعید، نخست وزیر یمن دیدار کرد.

 شاهزاده خالد در توییتی نوشت: «با جناب آقای دکتر معین سعید، نخست‌وزیر یمن برای گفت‌وگو درباره آخرین تحولات یمن، ملاقات کردم.»

وی افزود: «من به او از تعهد ائتلاف [عربی] به حمایت از مردم یمن و تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی برای درگیری اطمینان دادم».

وی موضع عربستان در حمایت از دولت یمن برای مقابله با شبه نظامیان حوثی تحت حمایت ایران را تکرار کرد و افزود: «حفظ وحدت، امنیت و استحکام در یمن به‌عنوان هدف اولیه مد نظر ماست.»

نخست وزیر یمن ضمن تشکر از حمایت عربستان از این کشور، آن را ارزشمند دانست و تاکید کرد که حمایت پادشاهی سعودی از بانک مرکزی یمن تأثیر زیادی بر ثبات پول یمن و وضعیت اقتصادی آن داشته است.

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۴ صنعا را در اختیار دارند و توسط جمهوری اسلامی ایران و برخی از متحدان آن، به‌عنوان دولت و ارتش رسمی یمن نامیده و شناخته می‌شوند. سازمان ملل و کشورهای منطقه اما دولت قانونی را که پس از سقوط صنعا به بندر عدن در جنوب کشور نقل‌مکان کرد، به رسمیت می‌شناسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ائتلاف تحت رهبری ریاض، از سال ۲۰۱۵ و در پاسخ به قدرت گرفتن حوثی‌ها در صنعا، پایتخت یمن که سال پیش از آن صورت گرفته بود، دست به دخالت نظامی در یمن زد تا از دولت قانونی آن کشور به رهبری رئیس‌جمهوری عبدربه منصور هادی، دفاع کند. با گذشت چندین سال، این جنگ همچنان ادامه دارد و منجر به درگرفتن بزرگترین بحران انسانی جهان در یمن شده است.

حوثی‌ها از حمایت مالی، نظامی و معنوی جمهوری اسلامی ایران برخوردارند. این گروه شورشی بارها با پهپاد و موشک‌هایی که عمدتاً تولید ایران هستند، به خاک عربستان سعودی حمله کرده است. ائتلاف عربی را متهم کرد که از فرودگاه صنعا به‌عنوان پایگاه نظامی برای عملیات‌های تجربی و حمله به خاک عربستان استفاده می‌کنند.

حوثی‌ها که از ایران کمک مالی و نظامی می‌گیرند، دست به حملات مکرر موشکی و پهپادی به خاک عربستان سعودی زده‌اند. پالایشگاه آرامکو در جده در سال ۲۰۱۷ کار خود را متوقف کرده است، اما یک کارخانه تولید محصولات نفتی در آن شهر هست که حوثی‌ها در ماه مارس به آن حمله کردند. 

در ماه‌های اخیر، سازمان ملل و آمریکا کوشیده‌اند آتش‌بسی در جنگ یمن پدید آورند، اما آن تلاش‌ها به جایی نرسیده است. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، نیز طرحی برای آتش‌بس داشت و در این زمینه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع آن کشور نیز نامه‌نگاری کرد، اما آن اقدام او به جایی نرسید.

گفته می‌شود جنگ یمن از موضوعات اصلی مذاکرات ایران و عربستان سعودی در مذاکرات بغداد بوده است.

بیشتر از جهان