«طرح تازه مجلس شورای اسلامی خطر گسترش ایدز را افزایش می‌دهد»

«توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری و کار گذاشتن اقلام پیشگیری ممنوع است»

نمایشگاه روز جهانی مبارزه با ایدز در دهلران، ۱۰ آذر ۱۴۰۰- عکس از سازمان بهزیستی

«حذف یارانه وسایل پیشگیری از بارداری» که به تازگی از سوی  فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اعلام شد، نگرانی‌های گسترده‌ای در میان جامعه پزشکی و مددکاری ایران ایجاد کرده است. به گزارش بهارنیوز، این نماینده مجلس حذف این یارانه را در راستای سیاست افزایش جمعیت نامیده است و می‌گوید که آن مبالغ قرار است در زمینه کمک به درمان ناباروری هزینه شود. 

ماده ۵۱ قانون جوانی جمعیت، اشاره دارد که هرگونه توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری و کار گذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آن‌ها، در شبکه بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی ممنوع است.

افزون بر آن که این طرح در پی دست‌درازی به حق تصمیم‌گیری مردم درباره فرزندآوری است، اشاره به این نکته اهمیت دارد که ابزارهای پیشگیری تنها برای پیش‌گیری از بارداری نیستند، بلکه از انتقال بیماری‌هایی چون کلامدیا، سوزاک، سیفلیس، و ایدز نیز پیشگیری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر بسیاری از متخصصان بیماری‌های عفونی و درمانگران ایدز در کشور، از تغییر الگوی انتشار این بیماری در ایران از اعتیاد تزریقی به روابط پرخطر جنسی، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در پی این هشدارها، سازمان بهزیستی اجرای برنامه کنترل آسیب را آغاز کرد. 

این برنامه به منظور کاهش عوارض مصرف مواد مخدر و پیشگیری از «اچ‌ای‌وی» اجرا می‌شود و جامعه هدف اصلی این برنامه‌ها، مصرف کنندگان مواد مخدر و افراد دارای رفتار‌های مخاطره‌آمیز، مانند معتادان، تزریقی‌ها،و بی‌خانمان‌ها (اعم از زن و مرد) هستند. 

اما اکنون و با اجرای ماده ۵۱ قانون جوانی جمعیت، این نگرانی افزایش یافته است که این برنامه نیز به خطر افتد و موجی از بیماری‌های عفونی جنسی کشور را فرا گیرد.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی کشوری ایدز، در گفت‌وگو با بهارنیوز می‌گوید: «اگر بازنگری در مورد این قانون انجام نشود، ممکن است منجر به افزایش بیماری‌های عفونی، به ویژه در میان آسیب‌دیدگان اجتماعی شود.»

او می‌افزاید: «زمانی که روش‌های پیشگیری ممنوع شود، افراد به هرحال دیگر از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌کنند و به بیماری‌هایی مانند ایدز دچار می‌شوند. این مسئله کوششی را که سال‌ها برای نهادینه شدن این امر در کشور صورت گرفت، خدشه‌دار می‌کند و جوانان ما را به بیماری HIV [ویروس اچ‌آی‌وی عامل بیماری ایدز است] مبتلا، و بسیار آسیب‌پذیر می‌کند.»