ابَرطوفان در فیلیپین ده‌ها کشته به جا گذاشت

طوفان ویرانگر حداقل سی نفر را کشته است و عده زیادی ناپدید شده‌اند

به گزارش بی‌بی‌سی، روز پنجشنبه، ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر)، ابرطوفان «رای» جزایر جنوب شرقی فیلیپین را درنوردید. سرعت وزش بادهای این توفان به ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت رسید، دکل‌های برق را از جای کند،درختان را از ریشه درآورد، خانه‌ها را درهم‌کوفت و سه میلیون تن را در تاریکی و نبودِ برق فروبرد. 

سازمان بلایای طبیعی فیلیپین اعلام کرد که این طوفان احتمالا ۳۱ کشته بر جا گذارده است. بیانیه این سازمان می‌گوید مرگ چهار تن تأیید شده‌ است و گمان می‌رود ۲۷ تن دیگر نیز جان باخته‌ باشند. 

عملیات امداد و نجات اکنون در مناطق طوفان‌زده در جریان است. 

بیشترین ویرانی‌ها در جزیره تفریحی «سیارگائو» به بار آمد؛ جایی که طوفان نخستین بار به خشکی رسید. 

فرماندار سیارگائو از ویرانی کامل جزیره خبر داده است. طبق برآورد او، هزینه بازسازی‌ها بیش از ۴۰۰ میلیون دلار خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرلنه باکائو، فرماندار جزایر دیناگات در نزدیکی سیارگائو، می‌گوید توفان آن جزایر را نیز با خاک یکسان کرده است. 

او در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «کشتزارها و قایق‌های کشاورزان و ماهیگیران ما از میان رفته‌اند. خانه‌هامان را از دست دادیم. دیوارها وبام‌ها از جا کنده شدند و در هوا تکه تکه شدند. ذخیره آب و خوراک ما رو پایان است. خطوط برق و مخابرات از کار افتاده‌اند. به همین دلیل از همه می‌خواهیم از هر گونه کمک فوری دریغ نکنند.»

او می‌گوید ویرانی‌های طوفان اخیر با ویرانی‌های طوفان «هایان» که در سال ۲۰۱۳ فیلیپین را درهم کوبید و جان ۶۰۰۰ تن را گرفت، همسنگ است. 

طوفان «رای» در آستانه عید کریسمس بر سر مردمان فیلیپین آوار شد که تعطیلات مهمی در آن کشور است، زیرا بیش از ۸۰ درصد مردم آن کاتولیک هستند. 

اداره خدمات ژئوفیزیک و هواشناسی فیلیپین در تازه‌ترین آگاهی‌رسانی خود اعلام کرد که طوفان که اکنون از غرب آن کشور گذشته است، دوباره دارد نیرومند می‌شود. 

بر اساس پیش‌بینی این سازمان، پیش از آن که طوفان به سمت چین در شمال برود، ویتنام را نیز در خواهد نوردید. 

سازمان‌های فعال محیط زیست بر این باورند که با شدت گرفتن بحران‌های تغییرات اقلیمی، بروز طوفان‌هایی از این دست پیش‌بینی‌ناپذیرتر و ویرانگرتر خواهند شد. 

برخی از پژوهشگران می‌گویند جهان به زودی شاهد موج‌های پناهندگی نوینی خواهد بود که ناشی از تغییرات اقلیمی است. 

بیشتر از جهان