وزارت بهداشت: اومیکرون دیر یا زود به ایران می‌رسد

کمتر از سه میلیون نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند

سویه اومیکرون ویروس کرونا تاکنون به بیش از ۶۰ کشور جهان رسیده است‌ـ ATTA KENARE / AFP

سویه اومیکرون ویروس کرونا تاکنون به بیش از ۶۰ کشور جهان رسیده است و در روزهای گذشته، رسانه‌های داخلی کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه، عمان و پاکستان خبر داده‌اند که مواردی از ابتلا به این سویه در این کشورها گزارش شده است. مقام‌های وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران تاکنون ورود این سویه را انکار کرده‌اند اما در عین حال گفته‌اند که امکان تشخیص ابتلا به این سویه در ایران محدود است.

جامعه پزشکی جهان تنها راه نجات از سویه جدید ویروس کرونا را که چند برابر مسری‌تر است، دوز سوم واکسن می‌داند اما در ایران، تاکنون کمتر از پنج درصد مردم دوز سوم را تزریق کرده‌اند.

محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه، در روزهای گذشته از شناسایی موارد مشکوکی از ابتلا به سویه اومیکرون در تهران خبر داد اما محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت‌های بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، به خبرگزاری رکنا گفته که هنوز موردی از ابتلا به این سویه در ایران تایید نشده است. با این حال، همکار او ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان هشدار داده است که سویه اومیکرون دیر یا زود به ایران می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین از محدود بودن امکان تشخیص اومیکرون در ایران خبر داد و گفت: «تشخیص سویه اومیکرون برای همه افراد در دسترس نیست و فقط در دو آزمایشگاه از طریق ژنتیکی و در موارد خاص پیگیری می‌شود.»

قادری با بیان اینکه در مرحله اول، ابتلای فرد به ویروس کرونا تشخیص داده می‌شود، افزود: «ارزیابی ابتلا به کرونا با کیت‌های معمولی است و برای اطلاع از ابتلا به سویه اومیکرون، باید ارزیابی اپیدمیولوژیک انجام شود که در مورد همه افراد صورت نمی‌گیرد. نمونه تست تعدادی از افراد انتخاب‌شده از سطح کشور برای این دو آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا مطلع شویم سویه اومیکرون به کشور وارد شده یا خیر و سرعت انتشار آن تا چه حد است.»

گفته‌های این مقام وزارت بهداشت نشان می‌دهد که به دلیل نبود امکانات تشخیص، آزمایش‌های اولیه برخی مبتلایان به صورت گزینشی برای دو آزمایشگاه تشخیصی همه‌گیرشناسی ارسال می‌‌شود. بنابراین احتمال اینکه افرادی به این سویه مبتلا شده باشند هم وجود دارد اما به دلیل نبود امکانات تشخیصی، هنوز شناسایی نشده‌اند.

نبود تجهیزات و امکان شناسایی زودهنگام از یک سو و آماده نبودن جمعیت هدف ایران برای تزریق دوز سوم واکسن از سوی دیگر، شرایطی را پیش می‌آورد که ممکن است به آغاز موج ششم بیماری در ایران بینجامد.

در حالی‌ که بسیاری از کشورهای جهان با تزریق دوز سوم واکسن، مصونیت جمعیت خود در مقابل بیماری را افزایش داده‌اند، تاکنون کمتر از سه میلیون نفر از افراد بالای ۱۲ سال در ایران دوز سوم را زده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در تامین واکسن مشکلی وجود ندارد و افراد بالای ۴۰ سال می‌توانند دوز سوم را تزریق کنند اما مسئله اساسی این است که درصد زیادی از جامعه هدف هنوز برای دریافت دوز تقویتی آماده نیستند، چرا که فاصله دوز دوم تا سوم حداقل چهار ماه اعلام شده است و به دلیل تاخیر در واکسیناسیون عمومی در ایران، از تزریق دوز دوم بسیاری از افراد در ایران هنوز چهار ماه نگذشته است.

نگاهی به آمار واکسیناسیون نشان می‌دهد که در چهار ماه گذشته، حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دوز دوم را تزریق کرده بودند و اکنون با احتساب سه میلیون فرد واکسینه‌شده فعلی، فقط حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دیگر در شرایط تزریق دوز تقویتی‌ قرار دارند.