گردباد نابهنگام در آمریکا، ردی از مرگ و ویرانی به جا گذاشت

در تازه‌ترین گردبادها و توفانهای جنوب آمریکا دست‌کم ۸۳ نفر کشته و صدها نفر مجروح شده‌اند

گردباد و توفان شدید در ایالت کنتاکی آمریکا، علاوه بر خانه‌های مردم، فروشگاه‌ها و بناهای عمومی، یک کارخانه تولید شمع، انبار کالای آمازون در غرب ایلینوی، و یک خانه سالمندان را در آرکانزاس تخریب کرده است.

تاکنون تعداد ۳۰ گردباد شش ایالت آمریکا را، از جمله آرکانزاس، میسوری، و تنسی هدف قرار داده است. تصاویری که از میزان خسارات در شهر ده هزار نفره «مِی‌فیلد» گرفته شده است، یک کارخانه شمع‌سازی را نشان می‌دهد که اکنون به تلی سه متری از سنگ و خاک و فلز و نیز چندین اتومبیل روی آن آوار، بدل شده است. امدادگران با دستگاه‌های ویژه و نیز دست‌خالی، به امید یافتن بازماندگان واقعه در حال جست‌وجو در میان آوار هستند. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که دست‌کم ۸۳ نفر در این فاجعه کشته و صدها نفر مجروح شده‌اند.

تصاویر گرفته شده از مرکز شهر نشان می‌دهد که تقریبا تمام ساختمان‌های آن منطقه تخریب شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندی بشیر، فرماندار کنتاکی، گارد ملی را به جست‌وجو، باز کردن جاده‌ها، و تعبیه ژنراتور برق در بیمارستان‌ها و سرپناه‌ها گمارده است و از مردم در نواحی آسیب دیده که هنوز برق و آب‌شان قطع نشده، خواسته است که از خانه‌های خود بیرون نیایند.

او گفت: «بگذارید خط مقدم امداد به همگان برسد. به نواحی آسیب دیده نروید. باید بگذاریم امدادگران کارشان را با سرعت هرچه بیشتر انجام بدهند.»

او همچنین از مردم خواست برای کمک به مجروحان واقعه خون اهدا کنند: «ما پیش از این هم به علت کووید با کمبود خون رو‌به‌رو بودیم. تلفات بسیاری خواهیم داشت، اما تعداد مجروحان‌ هم بسیار زیاد خواهد بود.» 

رئیس پلیس ایالت کنتاکی می‌گوید عملیات امداد روندی پرچالش و کند است.

او گفت: «این روند دقیق و کند است، زیرا آوار بسیار سنگین است و نمی‌دانیم زیر آن چه خبر است. یک حرکت غلط می‌تواند خسارات بیشتری به بار آورد. امیدواریم بتوانیم کسانی را زنده از زیر آوار نجات بدهیم.»

سخنگوی بیمارستانی در نزدیکی مری‌فیلد می‌گوید بیشتر مجروحان برای سوختگی ناشی از (تماس بدن با) مواد شیمیایی، له شدن اندام‌ها، و شکستگی استخوان تحت درمانند. 

جان گوردون، رئیس اداره هواشناسی ملی آمریکا، می‌گوید: «علت بروز گردباد حرکت جبهه هوای گرم در فصل سرما بوده است. از دیدن آنچه رخ داده سخت متاثرم. به تصاویر گرفته شده از منطقه نگاه کنید: خانه‌ها به‌کلی فرو ریخته، اتوموبیل‌ها و حتی کامیون‌های هجده چرخ تا ده متر به هوا پرتاب شده‌اند.» 

دست‌کم شش نفر در جریان تخریب انبار آمازون در شهر «ادواردز ویل» ایلینوی کشته شده‌اند. احتمال داده می‌شود که سه روز طول بکشد تا امدادگران بتوانند آوار را از محل پاک کنند، اما اولویت نخست آن‌ها جست‌وجو برای بازماندگان واقعه است.

بیشتر از جهان